Tävling

Priset är hemligt, men det kommer från www.glitzy.se

Jag och en vän hade en diskussion om mode och trender. Hon hävdar att folk blir mer och mer märkesfixerade vilket jag inte håller med om. Jag tror att folk hellre köper fler och moderiktiga kläder från exempelvis, H&M, Zara, monki, second hand osv än köper kläder från dyra märken som Viktor&Rolf, Stella, Gucci osv...

Det är de stora designerna som sätter trenderna. Men alla butikskedjor apar efter och säljer kläderna till betydligt bättre priser. Sen kan jag tänka mig att folk köper vissa märkesväskor just för att det är en märkesväska. Men nu pratar vi i det stora hela.

Nu vill jag ha er åsikt i detta för att se vem av oss som har rätt.

Jag vill ha era åsiket innan Onsdagkväll kl 18:00. Jag kommer att lotta fram vinnaren och han eller hon kommer att presenteras här på bloggen.

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag håller med dig. Men det har varit så att folk har blivit märkesfixerande men då var det förr.Men nu så snackar vi om nutiden där folk köper/fyndar från second hand butiker och dom andra affärerna , Men Jag håller med dig helt o hållet Glitzy :)
// Sara (:

2007-08-21 @ 17:17:37
URL: http://ssarriizz.blogg.se
Postat av: Matilda

Jag tror att tjejer hllre köper mera kläder billigt mdedans killar handlar märken. Det, skulle jag tro beror på att killar har mindre kläder att välja på. De kan inte variera på samma sätt som tjejer och då visas "tatusen" genom märkena. Så vem som har rätt beror nog mest på vilket kön det snackas om:)

2007-08-21 @ 17:22:50
URL: http://matildaskrypin.blogg.se
Postat av: Hanna

Jag kan säga så hära att folk köper mer märkes kläder idag som typ Gucci, Channel , Dior. Det blir allt mer vanligare att folk tar det på avbetalning / kredit. Plus att det har gått ner i åldrarna..Sen blir det lätt så att när en kändis har något på sig så vill dem flesta ha det och för att ha råd så blir det avbetalning vilket många väljer idag!! Kram Hanna

2007-08-21 @ 17:32:03
Postat av: Bella

Mmmm, på sätt och vis tycker jag som du men ändå inte. Tänk på vilken storindustri det är idag att sälja pratkopior av tex gucci, chanel osv. Det är en mångmiljardindustri, så jag vill absolut våga påstå att vi är mer märkesfixerad än någonsin. Många köper hellre ett par fejk guccisolbrillor än ett par "äkta" på HM. Då kan man kanske förstå att ha "lyxmärket" på brillorna betyder mer än att de är av god kvalité. Varför vi är så lättlurade det kan du ju svara på??
:-) Kram

2007-08-21 @ 17:41:18
Postat av: nina

jag håller med dig. visst köper folk märkeskläder idag mkt mer än förut men...Fast, det är nog mest de svenska designers plagg som folk lägger pengar på idag.
Det är inte många som kan spendera några tusen i månaden på att köpa en ny gucci jacka eller en marc jacobs kofta. det händer även att man sparar ihop 5-6 tusen kr o köper en dyr väska men that´s it!! pengarna räcker inte till helt enkelt!!! Tops Shop, FCUK, odd molly, dagmar,hunkydory,
FASR, cheap monday, Sand, Lindeberg, Gant o liknande är de som säljer bäst idag. och så har de ju trediga kläder oxå, med mkt bra kvalitet.

2007-08-21 @ 17:43:24
Postat av: Linda

hejsan ! för ett tag sedan tror jag du tipsade om vart man
kunde köpa ID billigare på nätet ? Glömt bort var och skulle bli glad för tipset igen :)
kram

2007-08-21 @ 17:48:11
URL: http://sjuktbra.blogg.se
Postat av: glitzy

linda: kolla under kategorin ebay där ser du länken till shoppen

2007-08-21 @ 17:48:58
URL: http://glitzy.blogg.se
Postat av: Sara

Allt beror på inkomst och tillgång enligt mig. För mig spelar inte märket någon roll så länge kläderna sitter snyggt och har bra kvalitet. Numera satsar de billgare kedjorna mer på kvalitet än kvantitet och det får mig att glädjas. Monki, H&M, TopShop, Lindex, JC har alla bra alternativ för den mindre utfyllda plånboken och ger fler kläder till ett bättre pris istället för att du köper exempelvis D&G och får endast en vara för samma pris. Hurra för snygga budgetkläder! :)

2007-08-21 @ 18:04:17
URL: http://luxuriouspearl.net
Postat av: Emilie

Förenklat tror jag att, i det stora hela de flesta köper mest modeplagg från lite "billigare" kedjor, eftersom mode kommer och går så lätt. Däremot tror jag fler och fler gärna investerar i märkesvaror som känns klassiska och som milstolpar inom fashion. Kram på alla!

2007-08-21 @ 18:48:52
Postat av: Jessica K

jag tror inte de bara beror på att de från den billigare kedjorna är just billigare som man handlar mer därifrån utan de beror nog faktiskt på att de har börjat komma med bättre kvalite´även där. T.ex jeans som jag vet att många av mina vänner aldrig köpte på t.ex H&M förr men gör nu... även jag handlade bara märkesjeans för jag ansåg de sitta bättre å ha bättre kvalite´men H&M har ju höjt sig rejällt just gällande jeanskvaliten. Men en väska lägger jag alltid mkt pengar på för många märkesväskor är tidlösa... medans skor,smyken,linnen och toppar går att köpa billigare för att få större variation i garderoben..=)
Hoppas du förstod hur jag mena..?
Kram på dig

2007-08-21 @ 19:12:42
Postat av: Lina

Jag håller med dig. Vissa saker SKA vara märkesgrejer så som ex väskor men en kläning lika gärna kan vara kopian på hm än diororiginalet exempelvis.

2007-08-21 @ 19:14:19
URL: http://www.liihna.webblogg.se
Postat av: Betty

Människor idag som är intresserade av mode blandar mer än gärna dyrt och billigt. Och många anser att det är betydligt mycekt roligare att shoppa billiga kläder fårn tex. H&M och Zara istället för att slösa flera tusen på ett plagg. Dessutom är det väldigt mycket second hand som gäller nu, och vi alla vet att priserna där inte är skyhöga. Visst kanj man unna sig ett märkesplagg då och då, jag menar, vissa designerplagg går ju faktiskt inte att hitta kopior av och ibland är kopiorna urfula så varför inte satsa på den äkta varan då? Jag älskar designerplagg och om jag hade PENGAR nog för att handla märkesvaror skulle jag gjort det, men det betyder inte att jag inte skulle fortsatt handla billigt också. För jag älskar att blanda dyrt och billigt, det blir alltid en härlig och modern känsla. Sen är det ju så att de människor med mycket pengar ofta handlar dyrt för att visa upp vad de har i plånboken, de kan tex. handla en tröja för flera tusen och hitta en exakt likadan för nån hundralapp.

2007-08-21 @ 20:44:51
URL: http://www.bettyliciouz.blogg.se
Postat av: ida josefina

Jag tror starkt på att människor går mer och mer ifrån att handla stora dyra märkeskläder. De som har plånbok nog kommer troligtvis att fortsätta följa märkena slaviskt.
Men om vi ser till oss vanliga människor med normal plånbok, så vill vi kunna följa trender utan att bli totalt ruinerade. Därför är det ju hur kul som helst att H&M, Zara med flera hänger på trenderna och ger oss chansen att kunna klä oss lika trendigt. Sen tror jag också att vi alla vill följa modet till en viss del, men också kunna sätta vår egna prägel så att vi framhäver våran egen stil. Därför tror jag att second hand kommer att bli allt större, där du kan hitta sköna acessoarer som ingen annan har.
Alla dessa tusentals mode-bloggar skapar också ett större intresse för exempelvis lindex, kappahl, ellos, jofessons med flera. Som det senaste året ryckt upp sig, och blivit mycket mera trendiga. Det kanske inte alltid är lätt att hitta de riktigt fina schyssta plaggen där men med hjälp av bloggandet tipsar vi och inspirerar varandra till inköp från dessa gamla "mindre trendiga" ställen.
Om man skall gå in på kvalité så visst, kanske dessa dyrare märkena har bättre kvalité. Men vad gör det? Jag köper hellre billiga trendiga kläder som håller ett tag, efter ett tag är man ju endå trött på plaggen och kanske även lite ur modet. Då är det bara att slänga, o köpa nytt. =)
Sen kan jag i och för sig tycka att man kan satsa på att köpa vissa bas plagg, som man önskar ha en längre tid från större märken, då kvalitetén faktiskt oftast är bättre.
Men annars, älska alla billiga butiker med moderiktiga kläder!

2007-08-21 @ 20:46:33
URL: http://idajosefina.blogg.se
Postat av: Emmy

Jag tror som du, det är de stora modehusen som sätter trenderna, det är de som syns i alla fashionabla magasin och det är de som är "vad som gäller". Men hur många "vanliga" (ursäkta uttrycket) människor går egentligen runt i Gucci-skor, Prada-kjolar och Chloé-blusar? Det är bara att inse att kedjornas kläder är vad den stora massan köper. Jag tror inte folk är mer märkesfixerade så till vida att de måste HA märkena, men däremot att de inspireras av dem.

2007-08-21 @ 22:40:31
URL: http://emmyy.blogg.se
Postat av: Frida

Hejsan, jag tror att trendfixeringen har ökat, dvs folk köper gärna billiga kläder så länge de liknar de trendiga dyra kläderna. Egentligen blir väl mitt svar att din kompis har rätt om märkesfixeringen men att du har rätt om vad som egentligen köps!
Kram

2007-08-22 @ 05:29:20
Postat av: Susanne

Hej
jag tror din väninna har rätt genom att media och bloggare når oss "köpare" och vi har hellre en Dior än en Zara MEN vi kan likväl köpa plagget på Zara för då "tjänar" vi pengar. Vilket leder till att du också har rätt. Alltså de som har pengar hanldar märkesvaror och vanliga Svensson handlar lite billigare och det de tycker är snyggt.

2007-08-22 @ 07:04:31
Postat av: Sanna

Jag håller med dig fullständigt. Visst finns det folk som köper märkeskläder för att visa att de har råd, men jag vet itne någon som inte blir glad av att göra ett bra mode riktigt fynd på en billigare kedja. dettta ger alla en möjlighet att kunna klä sig snyggt och moderiktigt!

2007-08-22 @ 07:09:04
Postat av: MariaTess

Jag tror att de flesta köper mer kläder från de stora kedjorna samt postorder. Titta på Lindex och ellos exempelvis. För några år sedan kändes det som om det var en mycket äldre generation som handlade där och skulle man ha köpt något hos dem så var man kanske lite diskret med var man köpt sitt plagg. Det känns som om det har blivit allmänt ok att köpa kopior på desingerkläder till ett mycket billigare pris. Kul tycker jag eftersom att man kan hoppa på en trend utan att lägga alltför mycket pengar på den. Däremot köper jag gärna märken och lite mer kvalitet på mina plagg som jag har på jobbet. De är mer klassiska och jag vill att de ska hålla länge och många tvättar utan att tappa stilen.

2007-08-22 @ 07:50:01
URL: http://www.mariatess.webblogg.se
Postat av: Dessi.

Jag tror också att många går på billigare kedjor och letar efter liknande designerplagg, skor eller väskor till ett billigare pris för att kunna köpa mer plagg(iaf jag gör så). Sedan tror jag deffinitivt att många också satsar på någon enstaka designerpryl eftersom det kan vara kul att ha den äkta varan ibland också.

2007-08-22 @ 10:45:41
URL: http://dfredriksen.blogg.se
Postat av: emina

hm....kläder!!!folk älskar kläder och specillet mode!! folk har blivit märkesfixerande både nu och för!!! de ju mest tidningar som påverkar folket(mina tankar)!! För mig spelar inte märket någon roll så länge kläderna sitter snyggt,sexigt och har bra kvalitet.

2007-08-22 @ 11:37:34
Postat av: emma

jag håller mer på att folk köper mer och mer modeinspirerade kläder från billigare klädkedjor.

2007-08-22 @ 11:42:11
URL: http://dagens-emma.blogspot.se
Postat av: sandrao

jag personligen investerar basplagg för en dyrare slant, som ändå kommer hålla en längre tid. medans tex lacktights inte är en investering. men visst vi påverkas av media,kändisar & alla "modemåsten" dock håller jag nog med att vi fyndar mer & mer.

2007-08-22 @ 11:58:32
URL: http://sandrao.blogg.se
Postat av: Isabelle

Tjo!
Hummm... Svårt, tyvärr så lever vi ju i ett "kändis samhälle" i stora delar av världen används känndisar som reklam pelare och tyvärr funkar det med negativa följder som att unga människor tar på kredit eller lån. Fast jag tror att det där "posh living" börjar gå lite utför. Fler unga tänker på miljön till exempel, man kan lägga pengarna på att rädda andra än att köpa den där snuskigt dyra väskan. Fast det är klart dyra "nyckel plagg" som man vet kommer hålla i sig länge och kanske till och med bli morderna igen lägger iaf jag ner lite pengar på. Men annars tycker jag att H&M, Zara, top shop o.s.v också är galet bra! Dessutom vissar man att man kan tänka ekonomiskt då, och det gillar min sambo iaf ;) Ha en trevlig dag! // Isa.

2007-08-22 @ 12:12:06
Postat av: Nina H

Hej!
Intressant fråga! Svår att svara på... Själv tycker jag om att köpa både och, men det beror ju såklart på vad man har möjlighet till just då... Lite lustigt är det ju att man kan tycka att ett märkesplagg är såååå mycket snyggare och bättre än ett liknande från t.ex. H&M, då märken sällan trycks lika stort över bröstet som de gjordes tidigare. Men bara vetskapen om att man bär något fint tror jag drar oss att köpa dyrare kläder etc. Accessoarer som t.ex. solbrillor och väskor är kanske en annan kategori för sig, eftersom det då oftast skymtar en logo eller ett märke någonstans. Därför görs det också miljontals kopior av dessa.
Men oftast, och jag tror det gäller de flesta av oss, handlar vi på billigare kedjor som H&M, Zara osv. Många gånger är "kopiorna" precis lika fina om inte ibland t.o.m. finare! Man blir ju så himla glad då man hittar en blus som liknar den från Chloé, men som har en mindre nolla på prislappen (om inte flera nollor mindre ibland...). Hur som helst inspireras vi alla mode intresserade av high fashion och couture mer än vi tror. Jag läste någonstans om hur man blir påverkad omedvetet: "Hänger det en blus/tröja/kavaj med korta eller 2/3 ärm, empire-skärning med stora knappar i din garderob? Då bär du med 99% säkerhet Marc Jacobs snygga stil...". Många av oss vet inte alltid vem som skapat stilen, men vi köper det för att det är snyggt för ett bra pris! Som någon tidigare redan kommenterade, tror jag att trenden att köpa dyra märkes kläder eller förmånligare efterapningar, beror på hur tjock din plånbok är...
Nu slut på min långa kommentar! :)

2007-08-22 @ 13:04:43
Postat av: Adina

Jag tror nog att det ät olika, men jag tror också att fler och fler bara faller för HM/gina tricot/zara osåvidares kläder och olika kollektioner. Dom flesta har ju faktiskt inte så stor plånbok så dom har råd med en massa märkeskläder, själv faller jag inte riktigt för märkeskläder för jag har inte pengar till det! köper mest kopior och jag tror egentligen inte att man ser någon skillnad. Fast visst har dom börjar o skriva mer om kopior i tidningar nu fler tillfället, för det är ju billigare. Själv tänker jag "billigt är bra" som jag faktiskt från början läste i en tidning, fast det funkar att tänka så. Och billigt är ju bra, man undrar ju ibland hur mycket bättre märkeskläderna är och vem vet om vi nånsin kommer få veta det. Troligen inte! Jag håller nog mest på billiga kopior, och tror nog att det är många flera med mej:) Slut!<3

2007-08-22 @ 13:30:32
URL: http://adinaisabella.blogg.se
Postat av: Maddiie : )

Jag håller helt klart med dig.. Visserligen köpte jag precis en Adidasjacka, men den var från 80-talet och kostade en jätteliten summa. Jag tror på en egen stil, och det får man verkligen inte om man köper dessa märkeskläder som "alla" andra har.
Fast när det gäller killar så är det ju mycket märken, etnies, DC, J.Lindeberg osv.
Det är ju som du säger, H&M, Lindex, Monki osv är det ju som gör kopior av kläderna som de stora designarna tar fram.

2007-08-22 @ 14:10:04
URL: http://maddiies.blogg.se
Postat av: Fia

Jag tror att det blivit större hysteri kring märkena men dock inte att vi handlar mer från dom, jag tror isätllet att eftersom vi konsumerar mer än vad vi gjort förut, ha också märken fått större uppmärksamhet. Men som jag som tjänar elvatusen efter skatt var månad är det ingen vidare idé att satsa på en tröja för flera tusen när man kan hitta kvalite och mode till bättre priser! Och eftersom vi är fler låginkomsttagere i Sverige än hög än så länge tror jag också att konsumtionen på budget är högre!

2007-08-22 @ 14:12:09
URL: http://eternal-sense.blogspot.com
Postat av: Fredricas modeblogg

Damn jag är för sen ;( Men jag tycker att du har rätt!

2007-08-23 @ 08:39:57
URL: http://fredriiica.blogg.se
Postat av: Elin

Jag tror
faktsist det stämmer till ganska så stor del. När jag var yngre lade jag ner mycket mer pengar på märkes kläder jeans, dyra jackor väskor. Men med dagens mode som är lite mer avslappnat och med second hand look så är det allt vanligare att köpa billigare kläder. Men jag tror fortfarande att en del kan lägga ner pengar på tex. jeans, väskor och skor eftersom det är något som kan användas längre. Mycket basplagg inhandlas billigt för att det ofta slits ut fortare även vissa mode inriktade plagg köps billigare för att man sedan skall kunna göra sig av med det utan att känna att man har förlorat en stor summa med pengar. Sedan så blir kvalitén i de billigare affärerna allt bätte organiska kläder. De håller bättre och känns inte allt för dåliga att lägga ner en mindre summa pengar på. Men även de "billigare" affärerna som h&m, zara och mango har ju börjat bli dyrare och det blir då vanligare med secondhand. Dels för att många har fått upp ögonen för det och hur de kan göra sin fynd men dels för att man kan få mer plagg för pengarna och oftast till otroligt bra kvalité, då det ofta säljs märkes kläder och kvalitéts kläder på secondhand.

2007-08-23 @ 21:14:47
URL: http://elinsoderstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0