Mer nyttig mat som gör susen för sommarformen

Nu har jag testat fler recept från Lindas blogg och jag gillar dom alla. Hoppas det kommer fler snart :)
image871image872

Detta recept hade jag färskpotatis till istället för sötpotatis.
2 pers

2 Kycklingfileer
Nymald svartpeppar
olivolja

1dl Tomatkross
1 kruka färsk basilika
10 tärningar fetaost 3%
½ gul lök
1 zucchini
1 vitlöksklyfta
Vatten
salt
Nymald svartpeppar

2 små sötpotatisar
olivolja
salt
nymald svartpeppar

Sätt ugnen på 225 grader. Skär zucchinin i små tärningar och fihacka löken. Börja med att steka zucchinin i en stekpanna med lite olivolja och salt. Då den avger mycket vätska får den stekas en stund ensam, efter några minuter tillsätt löken och fräs den lite mjuk. Häll på tomatkrossen och rör runt, tillsätt pressad vitlök och peppar. Detta ska inte bli en sås utan en röra, tillsätt lite vatten allt eftersom så att det inte bränns fast. Låt det puttra i 10 min eller tills lök och zucchini är mjuka. Hacka basilikan och rör ner.

Skala sötpotatisen och skiva i stänger. Lägg i en skål, häll på en skvätt olivolja, salta och peppra. rör om. Lägg upp strippsen på en ugnsplåt. 10 min i mittan av ugnen.

Pensal köttet med olivolja och krydda med nymald svartpeppar. Köttet grillas i en quickgrill 3 min på 200 grader el steks i en stekpanna.

Lägg upp strippsen, zucchiniröran samt köttet ovan på, smula fetaosten över köttet och garnera med en basilikakvist. Vill du ha en kolhydratfattig kost, smakar detta super även utan strippsen, gör då istället en lite större sats zucchiniröra.
*****************************************************
Recept nr 2
Chilistark biffgryta med Choklad

2 portioner

200 g lövbiff
½ gul lök
1 tsk olivolja
1 vitlöksklyfta
1 msk konc kalvfond
½dl vatten
1  tsk kinesisk soja
½ tsk sambal oelek
1 dl Mini creme fraische 1-2%
ca 10 g mörk choklad, minst 70%

Ugnsstekt Zucchini
2 små zucchini
svartpeppar
salt
1 tsk olivolja

Sätt ugnen på 225 greder. Börja med att skiva zucchinin i ½cm tjocka skivor, lägg ut dem på plåten och strö salt över alla skivor. Låt stå i ca 20 min så att saltet hinner dra ut vätskan ur zucchinin. Använd hushållspapper för att "dutta" bort vätskan. Lägg över zucchinin i en skål, häll över olivoljan och krydda med nymald svartpeppar. Rör om så att oljan blandas runt på zucchinin, lägg ut dem igen på plåten och in i ugnen i ca 20 min

Skär köttet i  bitar. Skala löken och vitlöken. Skär löken i klyftor och hacka vitlöken. Bryn köttet i  olivoljan i en stekpanna och lägg över i en skål tillsvidare. Fräs löken och lägg tillbaka köttet i stekpannan. Rör i kalvfond, vatten, soja, sambal oelek och crème fraiche. Låt koka ca 15 min eller till köttet är mjukt, tillsätt mer vatten om så behövs. grytan ska vara lite krämig.  Hacka chokladen och låt den smälta i såsen. Låt inte grytan koka mer. Servera med ugnsstekt och zucchini.

Lägg upp zucchinin på en tallrik och "biffgrytan" ovanpå

***************************************************************

Recept nr 3
Det blir så mycket godare med färsk lax. Tycker jag i alla fall
Ugnsbakad rosmarinlax med rostade rödbetor  och fetaost för 2 pers.

2 bitar lax à 120-125g
500g färska rödbetor ( dra ner på mängden om du vill ha mindre kolhydrater)
1 msk olivolja
½ tsk salt
50g fetaost 3%
½ dl creme fraische 1-2%
1 tsk hackad rosmarin, går även med torkad vara
½ krm grovmalen svartpeppar

1. Sätt ugnen på 225 grader. Skala rödbetorna och dela den i klyftor.
2. Lägg rödbetorna i en ugnssäker form och häll ver lite olja samt salt. Rör om. Baka av dem i mitten av ugnen i ca 10 min.
3. Lägg laxen i en ugnssäker form som du smort in botten på med några droppar olja.
4. Mosa osten och blanda med creme fraische, rosmarin och svartpeppar. Fördela på laxbitarna. För att få en krämigare konsistens ha i lite mindre av creme fraische. Eftersom det är light varianter på båda mejeriprodukterna kan resultatet lätt bli lite vattningt.
5. Sätt in laxen i ugnen och stek ytterligare 15 min. Garner med rosmarin.

****************************************************************


Kommentarer
Postat av: bello

forsätt me att skriva nyttiga recept :D

2007-05-20 @ 20:30:03
Postat av: Ella

Jag ska prova kycklingfilén idag. Har t.o.m. köpt sötpotatis för första gången! Tack för bra tips!

2007-05-21 @ 14:02:45
URL: http://yrlavirla.blogg.se
Postat av: glitzy

ella: trevligt...men jag gillar inte sötpotatis..men hoppas du gör det..

2007-05-21 @ 14:24:48
URL: http://glitzy.blogg.se
Postat av: Erica

Det ser jättegott ut, måste testa det någon gång, ha det så bra, Kramis / Erica

2007-05-21 @ 15:42:26
URL: http://ericat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0