varm sallad med pasta och lax

image2069
Jag har hittat en kille på nätet som är grym på mat. Han måste vara kock.
I dag testade jag ett recept från hans blogg. Shit vad gott det var. Min sambo instämmer. Vill ni hålla ner på kolhydraterna så ät helt enkelt mindre pasta.

1 bit kallrökt lax (jocke äter inte rökt lax eftersom det är "rå" fisk så jag stekte på färsk lax)
1 paket pancetta (alternativt bacon) (Hittade inte pancetta så jag stekte på pruicutto el. hur det stavas)
1 paket färsk pasta
1 rödlök
Färska timjankvistar
En ordentlig handfull eller två med ruccola
Handfull pinjenötter
Balsamvinäger
Parmesanost
Olivolja

Koka upp pastavattnet och börja sen med salladen. Stek pancettan kripsig och härlig, lägg åt sidan och skvätt på lite olivolja i pannan där pancettan alldeles nyss mojsade till sig. Lägg i klyftor av rödlök (ungefär 8 klyftor från en lök), några timjankvistar (typ fyra), handfull pinjenötter och lite salt. Stek tills löken är karameliserad och söt (inte svart!). Lägg tillbaka pancettan, rör om, och vänd ner i en stor salladsskål med ruccola. Droppa på ordentligt (snåla inte!) med balsamvinäger och hyvla lite parmesan över. Ta upp lite färsk pasta från kastrullen och upp på tallriken, några tunna skivor rökt lax ovanpå det och toppa sedan med en ordentlig laddning av salladen.

Testa detta.

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Ser riktigt smarrigt ut!

2008-02-22 @ 20:01:35
URL: http://rebeccasunderbaravarld.blogg.se/
Postat av: Fredrik

Så kul det smakade bra!
Tack för kommentaren om att jag "måste vara kock" men det är jag inte. Visst är matlagning ett intresse (underdrift) men inte yrke, istället är jag faktiskt doktorand inom medicin. :)

2008-02-22 @ 23:57:21
URL: http://umefredrik.blogspot.com
Postat av: sofia

gud vad gott det såg ut :p

2008-02-23 @ 12:42:42
URL: http://SOFIAROSKVIST.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0