jag gör tårta

I skrivandets stund gör jag en pannkakstårta. Det tar en evighet att steka dom där pannkakorna. Så jag roar mig med bloggen så länge. Har jag nämnt att syrran unge är här? Unge och unge, han är 13 nu.
Efter vi har ätit blir det discobowling.
image2217
PANNKAKSTÅRTA
Pannkakor
6 st

ägg
2,5 dl

vetemjöl
1 tsk

salt
1 msk

socker
0,6 l

mjölk
1 msk

matolja
Till stekning
2 msk

smör
Fyllning
3 dl

vispgrädde
3 msk

blåbärssylt
200 g

frysta blåbär
250 g

kesella vanilj
1 ask

blåbär, färska amerikanska


Tillagning:

1. Pannkakor: Knäck äggen i en bunke och vispa sönder dem. Vispa i mjöl, socker och salt tills det blir en klumpfri smet. Tillsätt mjölk och olja och vispa slätt. Låt dra i kylen i minst 30 min.

2. Stekning: Värm en stekpanna på medelvärme. Lägg lite smör i pannan innan varje gräddning.

3. Häll 0,75 dl smet i pannan och vinkla den så att smeten rinner ut i hela pannan. Vänd pannkakan när ytan stelnat och undersidan blivit gyllenbrun.

Använd gärna två pannor och vänd över pannkakan i nästa stekpanna samtidigt som ny smet hälls i den första pannan. Då går gräddningen dubbelt så fort.

4. Lägg pannkakorna på ett fat och låt svalna. Lägg eventuellt bakplåtspapper emellan så att de inte klistrar samman.

5. Fyllning: Vispa grädde fast och blanda med sylt. Tinade frysta bären. Bred ett tunt lager blåbärsgrädde på varannan pannkaka och kesella på varannan. Lägg ihop dem med lite bär mellan varven.

Klicka resten av grädden på översta pannkakan och garnera med

Kommentarer
Postat av: Linda

Åhhh gud va gott!!!

2008-03-24 @ 17:50:25
URL: http://modigt.blogg.se
Postat av: Lotta

Åh, va smarrigt det låter! :-)

2008-03-24 @ 21:49:58
Postat av: Hanna.

Nä men, gud så gott. Jag som försöker dra ner på kalorierna. Inte lätt med den här typen av frestelser..

2008-03-25 @ 09:59:18
URL: http://slarvmajan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0