skriv på

en läsare bad big länka till Veckorevyns namninsamling för att stoppa våldtäkter. Jag tror inte vi kan stoppa dom, men i alla fall få fler tjejer att anmäla det.

  • Endast var femte våldtagen tjej polisanmäler våldtäkten. Den största anledningen? Hon är rädd för att inte bli trodd eller tagen på allvar.
  • Av de tjejer som faktiskt anmält en våldtäkt upplever många att polis och/eller åklagare agerat oförstående, dumförklarande eller anklagande inför hennes historia.
  • 42% av våldtäktsanmälningarna lades ner direkt, utan åtal.

  • Skriv på du också.


    Kommentarer
    Postat av: Emma

    Nu har jag skrivit på! Viktigt! Emma på Lycka Smycken

    2008-05-28 @ 10:52:53
    URL: http://lyckasmycken.blogg.se/
    Postat av: Emma

    Jag skriver absolut på, en väldigt viktig sak. Jag hoppas att alla skriver på. :)

    2008-05-28 @ 12:00:36
    URL: http://femtondejuli.blogg.se/
    Postat av: Jessica

    2008-05-28 @ 18:43:51
    URL: http://articblueberry.blogg.se/
    Postat av: Anna

    Jag tycker det är viktigt att allt fler vågar anmäla, oavsett om man blir tagen på allvar eller inte så måste man kämpa, att kämpa är så mycket bättre än att låta en felaktig handling bara gå förbi obemärkt, personen behöver hjälp och risken är stor att även andra råkar ut för samma felaktiga handling.



    Samtidigt förstår jag att samhället har så svårt att ta detta på allvar ( även om det är en självklarthet -absoult ). Det är nämligen så att väldigt många anmäler våltäkt på falska grunder med avsikt att hämnas pga svartsjuka eller liknande. Jag känner en tjej vars killkompis idag sitter i fängelse, hans ex anklagade honom för våldtäkt enbart för att han gjorde slut med henne och det kunde hon inte acceptera, så idag sitter han oskyldigt anklagad - förstå även denna kille vilket liv han kommer få när han är ute, det är ju förstört för all framtid. Det är tragiskt att det faktiskt förekommer sånna brister, oskyldiga åker in medan skyldiga allt mer går på fri fot :/



    2008-05-28 @ 18:50:33
    URL: http://annaphe.se

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0