där kom den


I mitt förra inlägg skrev jag "nu har tryckt i mig tre negerbollar"
Mycket riktigt fick jag kritik för att jag skrev just negerbollar och inte chokladbollar. tänkte vi kunde diskutera vad som är ok och inte ok. För mig har det alltid hetat negerbollar, ALLTID, i hela min uppväxt. Och det är inte för att jag är rasist eller har något emot människor med en annan färg på huden än min egen. Utan det är bara ett namn för mig, lika gärna som de kunde ha hetat bajsbollar.

Är negerbollar ett rasistikt ord elller inte? Nu vill jag ha era synpunkter. Även från er som aldrig kommenterar. Ni är ju ändå sisådär ca 2000 om dagen som läser bloggen.

Kommentarer
Postat av: Lilian

du har så rätt herregud det har verkligen alltid hetat negerbollar... jag sa det tom senast i söndags i affären till linda när vi skulle handla för vi ska baka.... vill folk hata mig för att jag råkar säga negerbollar så får dom väl göra det.... jag är inte heller rasist för jag säger negerbollar... ha det så bra! //L

2008-11-11 @ 11:21:31
URL: http://lilianochlinda.blogspot.com
Postat av: Sofia

Håller med om att man kan säga negerbollar.

2008-11-11 @ 11:27:35
Postat av: Sara

Haha, läste någon kommentar om att "hur mycket neger finns det i en negerboll?"



Hur många finskar finns det i finska pinnar? Det är ju också en godsak. Då borde det namnet också ändras...!? Och ja, det ÄR samma sak!

2008-11-11 @ 11:28:12
Postat av: Sanna

Jag tycker vi ska fortsätta säga negerbollar, för att avdramatisera ordet. Om vi fortsätter trappa på tå kring ord med negativ klang kommer det fortsätta vara känsligt. Men om vi använder det i vardagligt (positivt) språk kommer det till slut vara så pass vanligt att det inte kan användas på ett kränkande sätt. Så ser jag på saken.



Ett exempel är att ordet "flicka" för några hundra år sedan betydde prosituerad och var en ren förolämpning, så är det inte direkt i dag. Det har helt enkelt blivit avdramatiserat.

2008-11-11 @ 11:35:32
URL: http://sanape.se/blog
Postat av: Anonym

När jag växte upp hette det också "negerbollar". Det stod till och med så i bakböckerna. Men saker och ting förändras och även att det kallades "negerbollar" förr så tycker jag inte att det är rätt att kalla dem det idag. Om en person tar illa upp tycker jag att det är en person för mycket. Det är inte så svårt att ändra ett ord i sitt ordförråd, så tycker jag iaf.

2008-11-11 @ 11:42:51
Postat av: Amanda

Jag är också uppvuxen med ordet negerbollar, det står i alla kokböcker jag bakade med som liten. Det är så sjukt överdrivet med det där, det har alltid hetat negerbollar och kommer alltid heta det för mig.

2008-11-11 @ 11:44:34
URL: http://wibring.blogg.se/
Postat av: Ellen

Jag bryr mig inte. Men med barn kan ju det bli lite fel. Som tex så öppnade min lilla kusin dörren än gång när det knackade på, utanför stog ju en mörkhyad kille och sålde något. Min kusin vänder sig om och skricker till sin mamma "mamma det står en NEGERBOLL i dörren".. Inte så kul kanske, hahahaha

2008-11-11 @ 11:45:35
Postat av: caroline

Shiit jag håller med dig. Blir så jäkla trött på att man inte får säga negerbollar inte heller ska vi få flagga med den svenska fanan på skolavslutningar och dylikt eftersom det också anses rasistisk. Vi lever i Sverige och är stolta över det. Neger eller vit spelar ingen roll!

2008-11-11 @ 11:48:05
Postat av: Nastasia

för mig har det också alltid hetat negerbollar. men jag använder ej det ordet längre. jag säger hellre chokladbollar, låter lite bättre.

2008-11-11 @ 11:49:13
Postat av: em

haha roligt ord egentligen, humor tycker jag, utan att vara rasist. Får man inte säga "finska pinnar" heller då? det finns en kaka som heter så, för Er som inte visste;-)

2008-11-11 @ 11:57:10
Postat av: Charlotte Johansson

Helt löjlig debatt. Har också kallat det för negerbullar under hela min uppväxt, och kommer fortsätta kalla det för negerbullar. Det finns så många andra saker som borde ändras i världen, men det är så mkt enklare att hacka på en enstaka människa genom en mening i ett kommentarsfält. Stå på dig!

2008-11-11 @ 12:01:04
Postat av: Jessica Delén

Herre gud det är ju bara löjligt att man inta ska kunna kalla bakelsen vad man vill!! Jag skulle inte bry mig om man kallade en vit cocosboll svenneboll direkt, jag skulle bara tycka det var kul....Dom hat ju alltid hetat negerboll så varför göra en stor grej av det nu efter alla år och förbjuda det "namnet"?? NEGERBOLL är väl absolut inge fel att säga det gör i alla fall jag =) NEGERBOLL NEGERBOLL NEGERBOLL NEGERBOLL ha ha ha det var väl ingen som dog av att jag skrev så? Ha ha ha

2008-11-11 @ 12:05:44
Postat av: åsalinn

Född 74, mamma, uppvuxen i storstad, läser på universitet och äter gärna en negerboll då å då!



En god vän i samma position kommer från en håla högt upp i sverige å skulle aldrig säga så.



Ser mig själv som rätt fördomsfri;) Såg på facebook att det fanns nån grupp för de som gillar negerbollar, rätt kul faktiskt.

2008-11-11 @ 12:12:21
Postat av: Jessica

'Ordet kommer ursprungligen från spanskans "negro" som betyder svart. Ordet har tidigare använts mer generellt men i takt med att det fått en mer negativ klang så har det utgått ur det offentliga språket'



Så, det betyder ju svart från första början då skulle man ju inte få säga vit heller då eller?

2008-11-11 @ 12:13:12
URL: http://www.articblueberry.se
Postat av: zandra

herre jösses va trött ja blir!! De heter negerboll!! ja e inte rasist. ja orkar inte ens diskutera detta.. för då blir ja så pip förbannad:)

2008-11-11 @ 12:20:42
Postat av: s

Jag håller med dig! Negerbollar har det alltid hetat och kommer alltid göra. I alla fall för mig. Om man ska hårddra det så borde finska pinnar och vitlök också byta namn i såna fall. Nej länge leve negerbollen. Och jag är verkligen ingen rasist!



Ha det gott! Kram

2008-11-11 @ 12:20:48
URL: http://ordinaryme.blogg.se/
Postat av: zandra

lord..igen:)

nu läste ja komment. då fått!

"du e vit"

ja de e du.. men ska du skämmas för de nu oxå??? vilken idiot!

2008-11-11 @ 12:28:18
Postat av: Camilla

Jag håller med dig, så har det alltid hetat och i min värld kommer det alltid heta det. Jag är absolut inte rasist, det är bara ett namn!

2008-11-11 @ 12:28:34
URL: http://shopalot.blogg.se/
Postat av: Nettan

Klockrent inlägg! Håller med dig till fullo, klart "MAN SÄGER" negerbollar eller rättare sagt "VILL SÄGA" negerbollar. Jag säger nog numera oftare chokladbollar, just för att det alltid någon som ska påpeka det annars. Kan störa mig själv på att man påverkas så lätt ibland.

Känner igen mig så mkt i det du skriver och bajsbollar gav mig ett gött skratt. :)

2008-11-11 @ 12:31:35
Postat av: Maddis

Kostade den inte mer. Det lilla hjärtat jag gjorde kostade 400kr. Gjorde du alla på en gång?

2008-11-11 @ 12:32:57
URL: http://kristalklar.blogg.se/
Postat av: Miss Attitude

Ärligt talat så vet jag att det alltid har "hetat" (kallats) för negerbollar, men om man tänker efter lite, på VARFÖR det kallas så, så är det ju refererat till att dom är svarta som negrerna/som svarta är. Att döpa nått efter en ras tycker jag både är märkligt, barnsligt och aningen rasistiskt. Det är om inget annat ganska förnedrande att döpa nått efter ens hudfärg. jag skulle inte gilla det så super mycket om jag vore svart själv. Det är svårt för en utlänning (som jag tex) att veta varför och i vilket syfte ni svenskar använder vissa ord.. Jag vet tex inte om ni säger negerbollar bara för att ni alltid kallat det så eller i verkligen syfte för att dom är svarta och påminner av deras hudfärg, jag känner er inte och därför kan man ta illa upp. Varför inte bara säga chokladbollar om det ändå heter så på riktigt. Ingen jävel gick och DÖPTE dom till Negerbollar, dess riktiga namn är CHOKLADbollar.

Sen är jag inte det absolut känsligaste personen vad gäller såna saker men även jag tycker att det kan va stötande och onödigt.

Det va min mening. =)

2008-11-11 @ 12:35:00
URL: http://dkqa.blogspot.com
Postat av: ullis

DET HETER NEGERBOLLAR!!

2008-11-11 @ 12:47:09
Postat av: zzzzzzzzz

Men det är ju ett ord, som har så mycket meaning bakom den, och den kommer från en period där många hemska saker hände, och att bara "sköja" med orden , och säga det är ingen större grej, gör hela befrelse rörelsen helt obytdligt, och det ger i sin konsekvens att man tar bort vad orden faktiskt betyder. Men den heter "tyvär" inte bajsbollar, men du kan kanske starta en trend och kalla de så från om med nu, eftersom den kanske har en mindre förelämpnings faktor till en grupp folk, som fortförande kämpar på, och har det förjävligt. Du är inte rasist, och det tror jag inte många är, men kanske man behöver ta reda lite mer på bakgrunden till värför många blev förelämpad, av använding av just de orden...

2008-11-11 @ 12:58:14
Postat av: zzzzzzzzz

Men det är ju ett ord, som har så mycket meaning bakom den, och den kommer från en period där många hemska saker hände, och att bara "sköja" med orden , och säga det är ingen större grej, gör hela befrelse rörelsen helt obytdligt, och det ger i sin konsekvens att man tar bort vad orden faktiskt betyder. Men den heter "tyvär" inte bajsbollar, men du kan kanske starta en trend och kalla de så från om med nu, eftersom den kanske har en mindre förelämpnings faktor till en grupp folk, som fortförande kämpar på, och har det förjävligt. Du är inte rasist, och det tror jag inte många är, men kanske man behöver ta reda lite mer på bakgrunden till värför många blev förelämpad, av använding av just de orden...

2008-11-11 @ 12:58:42
Postat av: sara

Instämmer med Lilian, säger negerbollar men är i n t e rasist.

2008-11-11 @ 13:07:40
Postat av: ?

Sara: Hur mycket svenskar finns det i svenska köttbullar?

Inte det samma!!!

Neger och finska är väl för fan inte samma sak? Det är som det töntiga argumentet att det är okej att säga negerboll för det är okej att säga vitlök. Vit är en färg och det är ingen som är upprörd över svartpeppar eller hur? Det är lönlöst att förklara för människor som vägrar att ändra sig. Pinsamt!!!

2008-11-11 @ 13:31:18
Postat av: Annika

Har alltid sagt negerbollar och gör det fortfarande, men har nog ändå påverkats lite grann. Om jag ska baka säger jag "jag ska baka negerbollar" eller om jag bjuder på det hemma. Men om jag ska beställa ute någonstans säger jag nog chokladbollar mest för att det alltid står det på menyer etc... Men det är ju aldrig (från någon antar jag) menat som något rasistiskt. Tänk på Sunes sommar så fel det kan bli....

2008-11-11 @ 13:32:43
URL: http://endagmedannika.blogspot.com
Postat av: Jessica O

Personligen tycker jag att det är kul och nyttigt att ha en distand till laddade ord som till exempel "negerboll" Jag är själv inte helsvensk (halvlatino) och brukar skoja om både blattar och svennebananer. Men jag tycker också att man ska vara medveten om hur och när man säger det! Negerboll är bara ett ord, men har man fördomar mot de ena eller andra så tror jag att det inte är särskilt bra att säga "negerboll" helt enkelt, man borde veta när det är ok och vice versa!

2008-11-11 @ 13:40:40
Postat av: maria l

ja men det där e ju superlöjligt ju!!! va fan jag har alltid sagt negerbollar och kommer alltid kalla dem negerbollar man är väl inte rasist för det!!!

2008-11-11 @ 13:59:46
Postat av: sandra

min bror äger en plojtröja hemma som han köpt på en marknad där det står "varför får man inte säga negerboll när man får säga vitlök"

lite skoj tycker jag iaf.

2008-11-11 @ 14:24:04
URL: http://sandrao.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

JA!

det är ett skälsord tycker jag. Alla får väl göra som dom vill, men det handlar ändå om mer än en chokladboll..





Hitta detta:

DO anser att ordet negerboll inte ska användas överhuvudtaget, eller ordet neger och kombinationsord där det ingår. På det sättet undviker man att kränka en annan människas värdighet. Att försvara ordet genom att hävda att "det har vi alltid sagt" håller inte, menar DO.

"- De som fortsätter att använda begreppet "negerboll" förstår inte allvaret i att kränka en persons eller en hel grupps människovärde, säger DO Margareta Wadstein."





Mycket håller jag med dig om Charlott, men här tycker vi olika. Ska bli intressant att se va folk säger...



KRAM

2008-11-11 @ 14:43:14
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

ok, intressanta komentarer från de vita medelklass samhället i lilla sverige!



och att jämföra finska pinnar med negerbollar är ju helt fantastiskt dumt. det heter ju inte afrikanska bollar, neger är ett ord som inte är menat att visa en nationalitet utan härstamar från slaveriet for god sakes!!



äh nu skajag inte läsa fler dumma komentarer här.. blir faktiskt upprörd.

2008-11-11 @ 14:47:09
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: Emma

Svårt att säga men för min del handlar det mer om etik och moral och respekt för det som en gång varit och påverkat vårt sociala samspel. Jag hävdar att det inte är OK att säga negerbollar därför att jag helt enkelt är uppfostrad till att det inte är etiskt rätt ordval. Bajsboll i all ära men det kan du väl aldrig förknippa med massmord på en typ av folkgrupp. Nja, det handlar snarare om historia än om att vara rasist idag eller ej!

2008-11-11 @ 14:55:34
Postat av: anni

ja förstår att du inte menar något illa med de.. men eftersom det finns människor som faktiskt tar illa upp så bör man kanske inte säga.. min pojkvän e en av alla som faktiskt säger negerboll.. ja blir rätt upprörd då.. så säg chokladboll.. de e ju faktiskt det som de egentligen e

2008-11-11 @ 15:08:20
Postat av: Alex.

Om ordet kommer från negro som betyder svart förstår jag ännu mindre "negerboll". choklad är väl ändå brunt?!

2008-11-11 @ 15:10:04
URL: http://beingme.blogg.se/
Postat av: Mickan

Jag säger också negerbollar, fast när jag beställer på café så säger jag chokladbollar för att jag inte vill stöta någon. Men jag fattar inte varför det blivit sån uppståndelse över det, ärligt talat tror jag inte att mörkhyade tar illa upp! Jag menar, de är ju negrer! Det är väl inget fel med det? Svart hud = neger. Det är bara att ordet fått en dålig klang. Jag vet det var en diskussion omkring glassen 88 Black när den kom, den skulle inte få heta så. Då borde ju vi vita protestera mot Magnum vit? Nä, jag tycker det är larvigt. Jag har flera "neger-vänner" och de tar inte illa upp när jag säger negerbollar.

2008-11-11 @ 15:37:45
URL: http://miickan.blogg.se/
Postat av: Malin

Hej! Nej det tycker inte jag! Jag kommer själv på mig allt som oftast att jag med säger negerboll. Det lever kvar sen barndomen. Vi är absolut inga rasister för det! Gillar din blogg skarpt! Keep up the good work=)Kram Malin

2008-11-11 @ 15:45:21
Postat av: Carina

Nej det är inte rasistiskt, det är bara löjligt att man inte får kalla det negerbullar. Det man bakar hemma är negerbullar. Det som köps i butik är chokladboll alt. delicatoboll.. Jobbar på ett fik och vi säger chokladboll... kunderna däremot säger nergerboll. Inte alls rasistiskt.

2008-11-11 @ 15:46:37
URL: http://[email protected]
Postat av: stina

jag struntar i om du säger negerboll eller chokladboll.. men att man alltid har kallat det så är den dummaste ursäkten jag hört.. om alla skulle tänka så hade samhället stått väldigt stilla..

jag är vit så jag tar inte illa upp o jag vet inte om svarta tar illa upp heller.. men ja tycker de är lite äckligt när man tänker efter... nigger balls...

2008-11-11 @ 15:55:20
Postat av: stina

jag struntar i om du säger negerboll eller chokladboll.. men att man alltid har kallat det så är den dummaste ursäkten jag hört.. om alla skulle tänka så hade samhället stått väldigt stilla..

jag är vit så jag tar inte illa upp o jag vet inte om svarta tar illa upp heller.. men ja tycker de är lite äckligt när man tänker efter... nigger balls...

2008-11-11 @ 15:55:55
Postat av: Micka

Men herregud, svenska folket alltså. Fan slappna av lite grann och stör er inte på småsaker.. Man får väl kalla det vad man vill? För min del har det alltid hetat Negerbollar och så är det bara =)

2008-11-11 @ 16:00:11
Postat av: anna

Jag tycker INTE att man ska använda ordet

N-boll!

I mina och i många andras ögon så ÄR det rasistiskt.

Jag vill inte att min son ska behöva växa upp och överhuvudtaget behöva N-ordet, varken i bakverk eller i andra sammanhang!

2008-11-11 @ 16:01:08
Postat av: Susanna

Om man vet att någon kan ta illa upp så är det väl inte så jäkla svårt att säga chokladboll istället! Även om man inte menar att provocera någon. Även om man inte är ett dugg rasistisk, och även om man alltid i hela sin uppväxt har sagt negerboll. Kom igen och sluta upp med dagisfasoner och löjliga principer!

2008-11-11 @ 16:01:33
Postat av: Martina

Men va fan det är ju bara "mat" å det är ju jävligt gott oxå, så se det som ngn slags hyllning istället. det är mkt lättare att leva om man försöker att se det positiva i saker och ting...

2008-11-11 @ 16:04:43
Postat av: Sarah

Jag säger oftast negerbollar, visst kan jag kanske förstå att vissa kan ta det rasistiskt kanske, men herregud, det är väl inget att haka upp sig på. men för mig kommer det iaf alltid heta så :)

2008-11-11 @ 16:08:56
Postat av: Martina

Men va fan det är ju bara "mat" å det är ju jävligt gott oxå, så se det som ngn slags hyllning istället. det är mkt lättare att leva om man försöker att se det positiva i saker och ting...

2008-11-11 @ 16:09:20
Postat av: Virran

Till: ? #26... hörredu, jag vill minnas en helt sjuk debatt om en lakritsglass som jag har för mig hette Nogger Black. Det blev ett jävla liv på folk för att glassen hette black. Men det är bara för att negerbollar innehåller ordet "neger" som det här är annorlunda menar du? Varför skulle då så många ha reagerat för att glassen hette svart? Skulle inte tro det, nej det verkar som att vissa tror att svarta människor blir mer jämställda vita människor bara för att vi tassar på tå runt dem och låtsas att alla ser likadana ut. Om det inte är ok att kalla lakrtis för svart så borde det väl inte heller vara ok att kalla vitlök för vit?



Aslöjligt... men tack challe för lite rolig underhållning att läsa det här på en tråkig tågresa till sthlm... :)

2008-11-11 @ 16:17:38
Postat av: Linda

Neger är en böjning av nigra som är latin för svart, alltså har det inget med rasism att göra. Punkt.

2008-11-11 @ 16:38:54
URL: http://younglust.blogg.se/
Postat av: Hanna

tycker absolut inte att det är fel att säga negerbollar....

2008-11-11 @ 16:43:46
URL: http://hanna.ohlzons.com
Postat av: ..:Sarah:..

LÄS:



http://www.aftonbladet.se/debatt/article310052.ab



En del gillar att hävda att de inte alls menar något illa med användandet av ordet och att de har all respekt för svarta. Det är inte sant, och det visar sig när personen upplyses om att svarta ser ordet som stötande. Då kommer försvarstalen: ”jag har alltid sagt så här”, ”jag menar ju inget illa med det”. Dessa personer har absolut ingen respekt för afrikaner. Svarta har aldrig själva kallat sig negrer. En neger är en degraderad, sinnesslö, lägre stående människa och att kalla någon neger och inte mena något illa med det är att likna vid att spotta någon i ansiktet och inte mena något illa med det.



2008-11-11 @ 18:59:10
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: Lotta

Tycker det helt ok säga negerbollar, stör mig inte alls på det.

Är en ut dom som läser din blogg varje dag men typ aldrig lämnar ngn kommentar.

Tycker du är en cool brud och gillar din kaxiga blogg :-)

2008-11-11 @ 19:05:41
Postat av: Maria/väsby

Det heter negerbollar och jag kommer alltid att kalla dom bruna bollarna för Negerbollar....

2008-11-11 @ 19:14:34
Postat av: jempa

jag säger själv "negerboll" och jag tycker det e så jevla töntigt dom som gnäller över det.



Ska folk gnälla över det så kan dom väl gnälla över ordet vitlök också? samma sak.

2008-11-11 @ 19:37:55
URL: http://www.jempa.bloggagratis.se
Postat av: Josefine

det stog t.o.m i svenska akademinsordlista för något år sedan.. så kalla det för negerboll eller vad du vill, skit samma! :)



2008-11-11 @ 19:40:46
Postat av: maria l

där här kommer ifrån min kille som är bagare! han säger att det INTE får heta chokladbollar! för det innehåller inte tillräckligt med ckoklad!enligt livsmedelsverket! så nu kan vi kalla dem negerbollar bäst fan vi vill:)!!!!!

2008-11-11 @ 19:51:36
Postat av: Sam

Jag har inte orkat läsa igenom ALLA kommentarer, men den allmäna åsikten ( ja inte alla då ) verkar vara: ja men så har det alltiiiiid hetat...bla bla. Tröttsamt, det må ha alltid kallats det, men det är ett ord med ett negativ klang. PERIOD. Folk som använder det ordet gör det oftast av gammal vana och menar inget illa. Men om man vet att folk rycker till av det ordet varför använda det då? Man gör bättre när man vet bättre!



Sorry Glitzy, älskar din blogg...men dina läsare verkar vara från 1700-talet!

2008-11-11 @ 20:11:06
Postat av: Johanna

För mig har de alltid hetat och kommer alltid heta negerbollar! :)

2008-11-11 @ 20:48:30
URL: http://jbondeus.blogg.se/
Postat av: Emilia

alltså, vi som regelbundet läser din blogg (eller jag kanske bara talar för mig själv nu?) gör ju det för att du är en av de få i bloggvärlden som inte bara pratar om cupcakes och små hundar.

Det är ju det som är det sköna, att du svär lite, kallar balkongen för ballen osv etc.

Bör också påminna folk om att neger kommer från ordet negro som betyder SVART, inte svart människa..

Och jag tror för den delen inte att challe kallar sina mörkhyade kompisar om hon har några, för sina negerkompisar eller sina svartskallepolare.

Ja, det är trist med rasism, nej jag orkar inte övertyda varenda jävla ord.

Snart får man väl börja kalla brun-utan-sol för solbränd-utan-sol om inte annat.

Palla gnälla som sånt skit när det finns bloggare som skriver sjukt mycket mer provocerande saker.

Shit pommes.

2008-11-11 @ 21:02:57
Postat av: Linda

Det är inte samma sak med "finska pinnar" det heter ju faktiskt att man är finsk om man är finks och det har ingen ful betydelse. Men neger är däremot ett fult ord för svarta som betyder slav . Därför tycker jag det är fult att säga negerboll för det kanske inte är så kul för svarta människor att höra det ordet. Skulle inte jag tycka om jag va svart. Därför kan man säga chokladboll av ren respekt.:)

2008-11-11 @ 21:30:13
Postat av: Emma

Alex, ja neger betyder svart och negerbollar är bruna, men guess what negrer är bruna oxå(mer eller mindre mörka) kanske en nyhet för dig.



Undrar hur ni alla som är emot ordet negerboll säger neger på ert fina sätt- antagligen en mörkhyad mm det förstår jag, men skulle förvåna mig om ni säger en rödhyad om indianer och en gulhyad om asiater.



det finns arier, negrer, indianer och asiater.

det heter så och inget av namnen är förolämpande, negererna själva säger ju nigger åt varandra, så varför skall andra inte få göra det.



fatta att folk som själva är vita kan säga att neger är förolämpande för negrer (hur vet ni det ni är ju vita)



sverige har blivit så sjukt fjantigt, man måste passa sig för att inte vara rasist, man får inte älska sitt sverige och sin kultur utan vi skall ist rätta oss efter alla andras kulturer och trippa på tå runt dem.



Jag om någon känner mig förolämpat och förtryckt av att inte kunna göra och säga vad jag vill utan att någon skall peka ut mig som rasist.



Har vänner från olika nationaliteter å ser dem inte som anorlunda. Själva säger de kines å neger utan att ladda ordet negativt.



Skärpning.

2008-11-11 @ 21:31:22
Postat av: Amanda

jag tycke inte det är rasistiskt, men det låter ju finare att säga t.ex chokladbollar, dom är ju av choklad trots allt.

2008-11-11 @ 21:35:48
Postat av: Sandra

Herregud, om folk tar illa upp, varför envisas med att säga "neger"? Är det för svårt att säga chokladboll? Trångsynt!

2008-11-11 @ 22:18:54
Postat av: Erica

Ja jo, ni svenskar är nog för söta ni. Jag har kallat, och kommer alltid att kalla dessa underbara sötsaker för kokosbollar.

2008-11-11 @ 22:33:20
Postat av: Heléne

Tycker också det heter Negerboll, så har det ju varit sen man va liten plutt.. :) Men, chokladboll hajar jag inte, det är väl mer kokosboll? Det använder jag när jag ska vara politiskt korrekt iallafall!

2008-11-11 @ 23:07:11
Postat av: Regina

Men jösses. Inte konstigt att det är krig här i världen, när det blir så stor uppståndelse om detta ord...



Då får vi väl ändra på vinets namn Gato negro också när vi ändå är i farten, eftersom inte nogger black fick heta som den hette heller... Jisses...

2008-11-11 @ 23:21:48
URL: http://www.hjarterdam.devote.se
Postat av: Marika T

Negerboll! Punkt slut!

2008-11-11 @ 23:56:47
URL: http://marika1982.blogspot.com
Postat av: Karin

Jag håller med dig! Det heter ju NEGERBOLLAR vad ska man göra då? Äh i min värld kommer det alltid heta så.

Kram

2008-11-12 @ 03:59:02
URL: http://lillak24.blogg.se/
Postat av: Johanna

jag har alltid sagt negerboll och det kommer alltid att heta det för mig. Vad jag säger om det jag bakar i mitt hem har ingen med att göra. Punkt slut.

2008-11-12 @ 08:17:11
URL: http://passepartout.webblogg.se/
Postat av: Liss

Jag anser inte att det är rasistiskt att kalla det för negerbollar. Precis som du säger jag negerbollar men menar inget mer med det!

2008-11-12 @ 08:35:23
Postat av: Hotness

Skrämmande att se den låga intelligensnivån på de flesta läsarna här. Men får ha i åtanke att de flesta är antagligen 14-åringar som inte vet bättre och har inte lärt sig att med "jag har alltid" kommer man inte särskilt långt. Om man skulle tillämpa det tänket så skulle abort vara förbjudet i Sverige och rösträtten likaså. Så har det ju "alltid" varit. Jesus vad korkade ni är.<

2008-11-12 @ 09:09:51
URL: http://hotness.wordpress.com
Postat av: Sofie

Nej det tycker jag inte, så länge svarta säger negrer till sig själv och kallar varandra det blir det inte rasistiskt. Då är det mer rasistiskt att säga svennejävel än negerboll. Rasism finns ju åt båda hållen och det är inte bara svarta som kan vara utsatta, de kan även utsätta!

2008-11-12 @ 10:25:31
Postat av: Lotten

Ja det är rasistiskt i den meningen att svarta människor ser detta ord som ett själsord vilket det också har blivit.

2008-11-12 @ 11:09:05
Postat av: Liza

det är jag själv som skapar en betydelse för ordet. för mig är det bara ett namn för bollarna, som du beskriver det. vill man att det ska ha en rasistisk betydelse så blir det en rasistisk betydelse i ordet. vill man det inte så blir det inte det.

det är precis som att man har börjat sätta upp "fru gårman"-skyltar för att göra det mer jämnställt i trafiken. hallåååå? feminister???? håååål i huvet???? det är ju just då man skapar ojämnställdheten....vem är det som säger att herr gårman är en herre??? det kan lika gärna vara en kvinna med kort hår och mindre kurvor som klär sig i byxor. har jag fel?

det är vi själva som skapar betydelsen för ett visst ord eller skylt ellre vad det nu än är.

tack för mig leverpastej...=)

2008-11-12 @ 12:19:14
URL: http://minellizmakeup.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag blir fan lack på en del som ska gnälla på folk som säger negerbollar. Det HETER negerbollar PUNKT SLUT.

2008-11-12 @ 13:18:51
URL: http://jeeena.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Självkart ska man kunna säga negerbollar. Jag tar inte illa upp när folk säger vitlök liksom :)

En kompis blev tillrättavisad en gång. Tydligen är det bättre att säga afrikabulle tyckte den människan! I så fall föredrar jag chokladbollar..

2008-11-12 @ 14:49:51
URL: http://nolow.blogg.se/
Postat av: lina

Jag har också alltid sagt negerbollar

2008-11-12 @ 16:58:19
URL: http://hailie.blogg.se/
Postat av: nenne

Jag anser att det blir vad man gör det till...ett ord får en mening beroende på vad man sätter för betydelse på det...

2008-11-12 @ 17:01:02
Postat av: Cecilia

Jag måste verkligen säga att jag tycker att om man ska klanka ned på negerboll, varför inte ta upp det här med vitlök? Liksom, vad är grejen, det är inte en SÅN STOR SAK!

2008-11-12 @ 17:54:43
Postat av: Emilia

Sarah: Ang att afrikaner aldrig kallar sig själva för negrer.. Så har du ju fel, fel, fel. Vilken svart rappare/komiker/skådespelare/almmän snubbe på gatan har aldrig kallat sig eller sina kompisar för niggah?

Om de själva är pigga på att avdramatisera ordet så, varför inte? Shit, jävla gnäll alltså!

2008-11-12 @ 19:24:13
Postat av: c

ja tycker de

2008-11-12 @ 21:40:30
Postat av: Malin

Negerbollar heter det! Har alltid hetat det och kommer alltid att göra det, enligt mig iaf! Vi hade t.o.m en kakbok (sju sorters kakor) där det stod negerbollar och inte chokladbollar. Det är inget fel med att säga det, neger är mer ett ord för svart tycker jag och det är svarta bollar vi menar med det och ett bättre ord för det är just negerbollar!

2008-11-13 @ 17:45:21
Postat av: Olelsi

Jag säger negerbollar, vi har alltid sagt det. Jag känner en mörk grabb han säger oxå negerbollar. Man kan ju inte börja byta namn på allt...för då ska det bytas på vitlök oxå som ex.



Jag ska baka negerbollar med barnen i morgon!!



Kram Nettan i Hälsingland.

2008-12-21 @ 13:58:21
URL: http://olelsi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0