orkar du inte laga mat?


Hur ofta händer det att man är trött efter jobbet och köper med sig mat hem för att man inte orkar laga den där planderade middagen? Här hemma kan det hända ett par ggr/veckan i alla fall.

Men istället för att köpa med onyttig mat hem steker vi på Viktväktarnas korv. Hur bra som helst. Jag brukar käka 2 korvar vilket blir mindre än 200 kcal och mindre än 14 g kolhydrater. Jag brukar ta fullkornskorvbröd. Ibland käkar jag utan korvbröd och steker 2 ägg till.

Näringsvärde per 100 g:
Energivärde: 400 kj/100 kcal
Protein: 11 g
Kolhydrater: 7 g
Fett: 3


Är du gjord av pengar kan du ju annars låta någon leverera maten åt dig.

Kommentarer
Postat av: maria l

hahaha!!!! höll på o skratta ihjäl mig när jag såg bilden!!!!;) en sån måste man ju bara ha!!!!!:D var finns dem o köpa?:D....ja det känner man väl igen det där med att man inte orkar laga mat alltid!!! och det behöver man ju inte göra heller ibland får det bli en "korv" bara haha ursäkta humorn;)

2008-09-17 @ 22:28:40
Postat av: glitzy

maria l: vet inte vart man kan köpa gubben. lite cool ju :) haha

2008-09-17 @ 23:08:04
URL: http://glitzy.blogg.se/
Postat av: Indra

Åh mer sådana här tips, vem har ork och lust att laga mat.

2008-09-18 @ 11:54:44
URL: http://gobisen.blogg.se/
Postat av: Caroline

Bra tips! tack för det...

2008-09-18 @ 14:56:27
Postat av: Josephine

Neej, nu blev jag lite besviken.. :( Du som är så sund! Korv kommer aldrig bli nyttigt! oavsett hur lite kalorier den innehåller. Egentligen så är ju light varianterna (eller egentligen alla helfabrikat) ännu mer onyttiga, för ju mindre "riktiga" ingredienser (typ fett) desto mer tillsatser av diverse konstgjorda saker är det ju. Typ glutamat, plastkulor, E:en (färgämnen) och massa annat skit. Och vem vet vad det gör med ämnesomsättningen! (finns ju studier som pekar på att man ÄNNU fetare av sötningsmedel exempelvis, än vanligt socker.)

Jag kan dessutom tänka mig att i såna korvar är det tillsatt massa mjöl och sånt för att korven ska bli en korv, så att säga. :) Utfyllnad, för kött är ju fett och det är ju fet korven inte skall vara. Samt att det är mycket billigare med allt annat än själva köttet, så då tillsätter man det istället och säljer korven dyrt. E voilà vilken vinst företaget gör.



Men sen självklart är det ju upp till var och en.

Och verkligen inte meningen att "läxa" upp någon, jag blir bara så upprörd. :)



2008-09-19 @ 08:40:32
URL: http://foodphenomenal.blogspot.com
Postat av: glitzy

josephine: det är 49% köttmängd. jämför du med en korv som har ex 15% fett innehåller den 9.5% kött. så viktväktarnas korvar är dyrare för att man betalar för köttmängden vilket jag gärna gör dom dagar jag inte orkar laga mat.



vet du varför man blir fetare av sötningsmedel. de undersökningarna jag har läst beror det på att det ökar sötsuget så folk äter mer. men du kanske har en annan invändning? men allt handlar om hur mycket kalorier man äter på en dag. ligger du på minus tappar du fettmassa oavsett om du tränar eller vad du äter för produkter.

2008-09-19 @ 09:16:51
URL: http://glitzy.blogg.se/
Postat av: Josephine

Okej, jag har ingen koll på köttmängden i VV:s korv. 49% kött låter ju självklart bättre än 9,5% men vad är resterande 51% då?



Vad gäller sötningsmedel, har jag läst samma som du. Men också att exempelvis celluliter är en mycket speciell typ av fettceller som innehåller stora mängder artificella sötningsmedel. Så effekten av ex. light är att man får färre kalorier men fettlagren byggs på - liksom antalet celluliter. (brittiska medicinska tidskriften The Lancet) Artificiella tillsatser, smakmedel, konserveringsmedel osv är ju inte naturligt för kroppen att ta hand om.



Och till kalorier; till viss del så handlar det om intag vs. förbrukning - men isåfall så skulle man ju kunna leva på bara skumbananer, och inte gå upp i vikt så länge man inte överskrider antalet kalorier kroppen gör av med varje dag. Men hur sunt är det?

Och fettlagren är ju det sista kroppen vill göra sig av med, så resultatet blir kanske en smal kropp (utan muskler för det är ju de som ryker först, speciellt om man inte uför någon fysisk aktivitet) på utsidan men som är extremt fet inuti.

Så att äta "nyttigt" handlar inte bara om att äta kalorisnålt eller rätt summa kalorier, utan bra, naturliga råvaror som kroppen kan spjälka och ta hand om utan att det bildas en massa toxiner. Och det finns inga sådana hel - eller halvfabrikat. Det är ju det som är så läskigt.



Vilken diskussion det blev :)

2008-09-19 @ 11:45:08
URL: http://foodphenomenal.blogspot.com
Postat av: glitzy

josephine: ja en lång diskuss blev det :)



grejen med inlägget var inte att uppmana folk att äta korv, men det är ett nyttig alternativ om man inte orkar laga mat. bättre än att köpa hämtmat. det var hela grejen. men att leva sunt 7 dagar i veckan skulle jag aldrig palla. jag äter mycket osund mat emellanåt. men jag försöker i överlag att hålla mig till bra fetter & råvaror. det resterande 51 % är väl samma som i en vanlig korv. så ska jag välja korv är viktväktarnas mycket mycket bättre i kalorisynpunkt & fettmängd.



klart man kan leva på skumbananer & gå ner i vikt, men kroppen mår inte bra av det. att hitta en balans där du fortfarande tappar fett om det nu är det man vill och äta en balanserad kost är det bästa. människan orkar inte om man ska vara hälosam till 100%



det är en fin balans att behålla musklerna. man ser på många som tävlar i fitness att de tappar muskelmassa när de dietar. men så länge man äter rätt mängd protein så går det fin fint.



ang. celluliterna kan jag inte kommentera, har inte läst varken den studien eller någon studie som säger emot.



tror du missuppfattar mig när du skriver att nyttigt = kalorisnålt. nej nej, jag har mer i huvudet än så. som sagt jag kommer aldrig stoppa i mig 100% bra råvaror. vill jag äta gräddsås, korv eller vad det nu är kommer jag göra det så länge jag balanserar upp det med en vettig kost i det stora hela.





2008-09-19 @ 12:49:50
URL: http://glitzy.blogg.se/
Postat av: Nina

hahahha vilken rolig bild S =)

2008-09-22 @ 11:05:53
URL: http://modesida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0