så jäklarns gott

Paella (uttalas paeja)
Tror inte ni förstår hur gott det blev. Längtar tills ikväll när jag får äta det igen.

För att göra receptet nyttigare än det ursprungliga har jag bytt ut vanligt smör mot minilätta & även tagit lite mindre än vad det ska vara. Steker i olja istället för smör. Någonting jag inte gjorde men som man kan för att dra ner på fettet ytterligare är att endast använda bröstfilén på den grillade kycklingen.

4 personer



1 gul lök
2 vitlöksklyftor
rapsolja till stekning
1 pkt saffran, 0,5 g
2 1/2 dl avorioris (långkorngris)
6 dl vatten
3 msk konc kycklingfond
40 g smör (här tog jag 3 matskedar minilätta & det blev skitgott så skippa det onödiga fettet)
1 tsk pressad limesaft
1 krm sambal oelek
500 g stora räkor med skal
1 paprika
2 tomater
1 grillad kyckling

Gör så här

Skala och hacka löken och vitlöken. Fräs den i oljan i en tjockbottnad, stor gryta eller wok. Rör i saffran och ris. Häll på vatten och fond. Låt riset koka på svag värme under lock ca 20 min. Rör ihop smör, limesaft och sambal oelek. Skala räkorna, men spara några oskalade till garnering. Kärna ur paprikan. Skär paprika, tomater och kyckling i bitar. Rör ner kryddsmöret i klickar i riset och ev mer vatten. Lägg ner kyckling, skaldjur och grönsaker. Lägg på locket och låt allt bli varmt.



Kommentarer
Postat av: Camilla

Så gott det låter!



Jag har hittat en kisse vi ska ringa på idag, lite lik Lillsvans fast lite långhårig, 13 veckor gammal. Hoppas hon finns kvar. Blir en liten åktur i så fall för hon finns i Värnamo

2008-09-18 @ 13:11:33
URL: http://shopalot.blogg.se/
Postat av: Amanda

Tack för tipset, vad gott det lät! Ska spara receptet och göra nån dag framöver! =)

2008-09-18 @ 14:29:03
URL: http://shoppingbloggen.com
Postat av: Beauty By Beata

Tack för tipset. Åt inte paella under hela tiden jag bodde i Spaninen men man kanske skulle prova det hemma, då är det mesta gott ju.

2008-09-18 @ 15:41:38
URL: http://beatas.blogg.se/
Postat av: Sophia

Jag har för mig att anledningen till att man inte ska använda bordsmargarin (lätta och liknande) i matlagningen är för att de innehåller väldigt mkt kemikalier som krävs vid framställningen av denna högst onaturliga produkt (vanligt smör däremot innehåller inga kemikalier). Sen bildas väldigt mkt fria radikaler vid uppvärmningen som ju inte är bra heller. Alltså är det ur hälsosynpunkt (om man nu vill se till hela kroppen) faktiskt bättre att använda så naturliga produkter som möjligt vid matlagningen, dvs riktigt smör.

2008-09-18 @ 18:40:54
Postat av: glitzy

sophia: så kan det vara, men på mållinjen så är det ungefär lika skadligt på kroppen fast på olika sätt. hellre mindre fett. härdat fett är det värsta du kan stoppa i dig så helst ska man ju skippa det helt & hållet.

2008-09-18 @ 18:47:36
URL: http://glitzy.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tråkigt att se att du inte överhuvudtaget söker egen info och hänger med i forskning angående fett och kostråd, då du är en sån "hälsosam" person. Du har så fel så du anar inte!

2008-09-18 @ 23:45:08
Postat av: Joakim

Skitsnack, vara anonym och kasta ur sig påståenden. Klipp in dina referenser eller skriv inget. Passa på ta med länkning till who studier gällande margarin och feta matfetter. Du är väl inte så naiv att du går på riktade sponsrade studier? Forskningen på området är pinsam och håller samma klass som studierna kring feta och lightprodukter. Källkritik tack, tål inte folk som trycker i sig feta matfetter och skriker det är bra för dig. Skicka med en bild på hur bra form du håller dig i, så jag får skratta över hur du kan kommentera om hur andra lever sitt liv och äter samtidigt som du sitter och inte vet ett skit själv. Det är lätt lura sig själv, hur man än vrider och vänder på det är det mer ohälsosamt vara fet än inte. Dvs om en lightprodukt håller dig hälsosam så äter du det, för inte är du så bra på lura dig själv att du kan sitta fet i ett hörn och äta matfett och tro det är bra för dig. Kan inte bara ta ut ett påstående om en produkt och sätta det i ett större sammanhang, det är naivt och dumt, människan måste vara smartare än det. Men som alltid är det omöjligt föra samtal om sådant här när kunskapsnivån differentierar.

2008-09-19 @ 09:34:16
Postat av: glitzy

anonym: jag har inga kommentarer till dig.. orkar inte ens lägga ned energi på en diskussion med någon som inte är påläst.

2008-09-19 @ 12:51:29
URL: http://glitzy.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag ska absolut samla ihop en hög med källor och referenser. Skrev inlägget sent i natt och hade inte ork att skriva mer. Lika förbannade som ni blir på mig, blir jag på er, för lika fel anser jag att ni har. "Dvs om en lightprodukt håller dig hälsosam så äter du det, för inte är du så bra på lura dig själv att du kan sitta fet i ett hörn och äta matfett och tro det är bra för dig." ...vad är hälsosam då? Är det att vara så smal som möjligt? Men om man är smal på att äta naturliga fetter då, och smal på att äta lightprodukter, tycker ni fortfarande att det är bra att stoppa i sig saker som är kemiskt framställt, som är gjort på E-ämnen? Och resonemanget att "smala äter light" och "feta äter fett" är ju så omoget så jag dör. Har ni sett vilka som handlar mest lightprodukter, de feta. Jag kan absolut referera till mig själv, eftersom ni tycks vara så övertygad om att jag väger massor. Jag brukade äta exakt "rätt" enligt mitt gamla sätt att se det. Lightprodukter, minimalt med fett, mycket protein, långsamma kolhydrater. Tränade 2h om dagen. Gick ner minimalt i vikt. Ändrade om kosten och äter nu inga lightprodukter. Äter enligt LCHF-dieten och har på 8 veckor gått ner 4 kg. Som sagt, ska samla lite källor, men nu är lunchrasten slut. Så länge kan ni ju kika på: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3332781.ab där en grön ruta till höger visar lite snabba fakta angående den största studien som gjorts på olika "diter".



2008-09-19 @ 13:16:56
Postat av: Joakim

Men herregud kommer inte diskutera med någon som har referenser till aftonbladet. jag är själv medlem på flertalet sidor där dom publicerar nya studier och när nu aftonbladet släpar fram några är det gamla studer för oss som lever inom kost och diet. Struntar väl i vilka undersökningar dom har referenser till när dom har föga källkritik. Tidningen som på framsida sätter att man kan dra en parallell mellan feta och lightprodukter. Vilka idioter. Vi är många som tävlar i kroppsbyggning och ligger på 3% kroppsfett och äter lightprodukter. bara för feta försöker gå ned i vikt genom lightprodukter betyder inte det att dom är feta PGA lightprodukterna. Anledningen till man väljer lightprodukter är man vill födela fetterna under dagen. Vill inte trycka upp mättade fetterna för du troligtvis har öka intaget under morgonen och vill inte dra upp kcal från fett utan håller ned det.



Vänta nu skall jag ha ett samtal om hur man går ned i vikt med dig och vad som är bra eller inte bra för det? Jag som hjälper folk tävla i kroppsbyggning och komma med till 3-4 procent kroppsfett från 20 -25%? jag som skriver kostprogram åt folk och har studerat ämnet i snart 15 år? jag som själv ligger på 7-8 % kroppsfett genom att styra dagsmatens balans mellan kcal? Skall vi diskutera hur man skall äta? Tror inte det.



Smal, vem har pratat om smal? Med rätt mängder kan du äta det mesta utan det skadar din kropp. Dieter? har hållt på med detta i 15 år, kalla dieten vad du vill men i slutändan har det göra med energi in och ut. Du kan gå ned i vikt på äta grädde. Gick du ned minimalt i fett gjorde du fel och vet inte vad du höll på med. Det betyder inte att andra kan lyckas bättre om dom vet vad dom gör. Ingen som argumenterar för att feta äter bara lightprodukter det var det dummaste jag hört, är inget hälsosamt med att vara smal.

2008-09-19 @ 13:45:27
Postat av: Joakim

Glömde svara på din fråga, hälsosamt är ha en balans, inte låta maten styra livet. Inte överdriva intaget av något och lyssna på kroppen. Självklart kan du äta margarin eller light margarin det är ditt eget val om det har det syfte som du vill uppnå.



Dieten är gammal ord som nyttjats länge. Grundtanken är densamma men syftet olika beroende på vem du frågar. Frågar du en inom min grupp säger dom att dom vill gå ned i fett och hålla kvar muskelmassan medan en klassisk dietare stirrar sig blind på vågen. jag låter spegeln fälla uttalandet och bryr mig inte om vikten.

2008-09-19 @ 13:50:06
Postat av: Joakim

Eftersom säkert flera läser detta kan jag utbilda och upplysa med att GI är en dålig metod. Anledningen till den fungerar har inte med blodsockret att göra utan att energiintaget är lågt. Själva tanken om GI är förkastad inom keoppsbyggningen på 70 talet då den kom och har tyvärr tagit till modet av Paulun. Anledningen till själva Gi tanken är felaktig har visat sig vara att Säg du äter potatis med ett Gi på ca 96 och dricker mjölk på 50, då kommer sammansättningen ge ett nytt GI. Så gott som omöjligt räkna ut det korrekta värdet. Tanken är man skall hålla ned blodsockret för inte falla dit i små aptitfällor. Bättre ha karaktären låta bli, livet blir enklare än följa en GI tabell.

2008-09-19 @ 14:10:41
Postat av: Sophia

Oj, vad hetsigt det blev här då. Känner mig delvis skyldig. Men jag skiter la i vad ni stoppar i er egentligen :) Jag ville bara uppmärksamma på självaste användningen av lättmargarin vid matlagning! För det är faktiskt inte bra och det finns en anledning till varför det till och med står på paketen att det inte ska användas vid matlagning. På mackan äter jag faktiskt mini lätta som alla andra... :D

Ha en bra helg!

2008-09-19 @ 18:30:43
Postat av: glitzy

sophia: det är inte bra att steka i just för att det är för lite fett i, det bränner fast. men ska du äta smör eller margarin oavsett fettmängd är det fortfarande samma dåliga fett i. bara i mindre mängd i lätta

2008-09-19 @ 18:53:25
URL: http://glitzy.blogg.se/
Postat av: Julia

oj här var det debatt haha :) Kan tillägga mitt i allt att det verkar gott iaf :) haha

2008-09-19 @ 20:04:33
URL: http://juliakrischel.blogg.se/
Postat av: Amanda

Denna fetthysteri gör mig bara så matt. Just på grund av att alla är så rädda för fett, är anledningen till att folksjukdomarna ökat med flera hundra procent dom senaste 30-40 åren. Att tro att man blir fet av att äta fett (RÄTT FETT talar jag nu om!), är lika korkat som att tro att man blir grön av att äta grönsaker. Seriöst. Mini-lätta och diverse lightprodukter är och förblir bara skit, det fett dom tar bort ersätts ju istället med socker eller diverse olika sötningsmedel, och kemikalier. Skitbra och nyttigt för kroppen, verkligen! Tummen upp där!

2008-09-21 @ 18:26:12
Postat av: Joakim

Oavsett vilket fett du äter så är grundprincipen densamma, äter du mer än du gör av med går du upp i vikt. Det är inte svårare än så. Du kan gå upp i vikt på äta havregrynsgröt. Nu har du onekligen läst på väldigt dåligt, socker är den stora boven och att genreallisera alla lightprdukter som dåliga är naivt. Finns många bra lightprodukter där ute bara se till ha kompetensen veta vad du letar efter. Ser du bara de med substitut i form av ersättningsmedel vet du inte vad du skall leta efter. Du blir inte fet av att äta fett oavsett typ, till och med funny-fat:s, om du har koll på kaloriinnehållet. Fruktansvärt korkat inlägg med generallisering av alla matprodukter med texten light eller mini. Anledningen till vi har hälsoproblem är först och främst bristen på motion och sekundärt okunskap och den lätta tillgången på livsmedel, som gjort att evolutionen för en gångs skull är till människans nackdel. I grunden när människan var jägare och det var brist på fett och kolhydrater var meningen vi skulle dras till dessa smaker då det var bra för oss, fett för överleva vintern och kolhydrater som energi för att orkar jaga, men nu är vi fortfarande dragna till dom även fast vi får i oss alldeles för mycket.

2008-09-21 @ 20:37:06
Postat av: glitzy

amanda: jag blir matt av såna som du som slänger ur sig saker som inte stämmer. först och främst ska det nu vara smör i maten, det finns inget smör med "rätt" fett i. Jag väljer därför en smalare variant för jag inte vill ha mer fett än nödvändigt i maten.

du kan inte äta hur mycket fett som helst om det är rätt fett. det funkar inte så. din kropp mår bättre av att få rätt fett i sig. men äter du för mycket av det så går du upp.så enkelt är det. jag vet inte vem som har lurat i dig motsatsen?

2008-09-21 @ 20:59:59
URL: http://glitzy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0