köp ekologisk kyckling

Vi tror att de svenska kycklingarna föds upp under bra förhållanden och visst de har det bättre än i många andra länder. Men jag vet inte om 16-20 kycklingar/kvadratmeter låter så himla trevligt? Dessutom påverkar det köttets struktur & smak eftersom djuren inte får använda  sina muskler på ett normalt sätt.

Om ventilationsanläggningen skulle sluta fungera skulle fåglarna gasas ihjäl av ångorna från sin egen avföring som de står i.  2007 var de tvugna att kassera 1.3% av de slaktfärdiga kycklingarna och det på grund av att de inte orkat äta sig mätta så de är för magra eller för att de dog under själva transporten eller i samband med pålastningen.

Majskycklingarna lever under lite bättre förhållanden, de är hälften så många per kvadratmeter men fortfarande i samma stallar. Så det är inte att rekomendera men ändå bättre.

Handla ekologisk kyckling om det finns. Bosarp i skåne och Hagby gård i enköping sätter djuren i första hand. Fåglarna vistas utomhus och föds upp på bra foder + att de lever mer än dubbelt så länge än de "plågade" kycklingarna. Om vi nu ska se till oss själva och inte djurens välmående så får vi en filé som smakar mycket mer och är större. De som man brukar köpa i butiken är pumpade med vatten och tillsatser för att de ska bli mörade.

Efterfrågan har ökat efter de kravmärkta kycklingarna och det kan därför vara ltie svårt att få tag i dom. Men många underleverantörer kommer nu bidra till en större produktion vilket jag är glad för. Jag vill inte bidra till hur de behandlar de stackars djuren.

källa: ÄKTA VARA guiden till oförfalskad mat, av Mats-Eric Nilsson

Kommentarer
Postat av: carro

mycket bra inlägg : )

mer sånt!

2009-01-04 @ 11:43:24
Postat av: Li

Mkt bra inlägg. Där växte du i mina ögon! Go girl =)

2009-01-04 @ 14:26:57
Postat av: Elina

Hej viste du att ekologisk kycklig får gå ute, under alla väder! De får kallas ekologisk för att de får gå ute i det fria, vist det är bra... på sommaren. Men de har inget ställe att värma sig! På vintern får de också gå ute.. inte så snällt. Så jag har bojkottat ekologisk kycklig i alla fall. Deras ben är så skadade så i vissa fall så kolappsar de bara. Jag äter majskyckling. Det ser jag som är det bästa. Komentara gärna tillbaka :) lite roligt med diskussion bara.

2009-01-08 @ 12:57:08
Postat av: glitzy

elina: nej det visste jag inte. men å andra sidan vet jag inte om misstrivs ute? jag kan inget om kycklingar. men svenska majskycklingar är ju ett bra alternativ. men de som går ute, kan de inte gå in om de vill?

2009-01-08 @ 23:47:23
URL: http://glitzybloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0