sparrissoppa

I dag börjar min resa mot sommarformen. Jag ska träna för första gången på tre veckor och jag ska styra upp maten.
Det kommer bli en del soppa och kyckling i veckan.
Här kommer det första receptet på sparrissoppa som jag hittade på Lindas blogg.

SPARRISSOPPA 1-2pers

  • 1 knippe sparris ca 250g
  • 5 små charlottenlökar
  • 5dl vatten
  • 1 grönskasbuljong el 1-2msk grönsaksfond

Finhacka löken, skär bort den vit/rosa trådiga delen av sparrisen, skär sedan sparrisen i små blitar. Låt detta småkoka i 10 min under lock tillsammans med vattnet och buljonge/fonden.

  • 0,5-1dl Milda matextra 4%
  • 2 nävar färska ruccola
  • salt och vitpeppar

När soppan fått koka i 10 min, lägg i ruccolan och rör om i 1 min. Ta bort från plattan, tillsätt matlagningsgrädden och mixa med en stavmixer tills den blir slät. Smaka av med salt och vitpeppar.

TIPS: För en mer proteinrik och mer mättande måltid skär ½ kycklingfile i små bitar som du saltar och pepprar med cayennepeppar ev lite chili. Stek dem i en teflonpanna med ytterst lite olivolja el rapsolja. Lägg dem sedan i soppan när den är klar.

Vill man göra det enkelt för sig, köp ett färdigrillat kycklinglår som du petar bort skinnet och allt synligt fett från. Gör minide bitar av köttet och lägg ner i soppan.

Går även att äta som en klar soppa, hoppa då över matlagningagrädden och tillsätt istället 6 dl vatten då du kokar grönskarena.


Kommentarer
Postat av: Emma

Hoppas att det smakar bra :)

2008-04-07 @ 19:29:29
URL: http://femtondejuli.blogg.se/
Postat av: Form

Åh, blir motiverad att hänga på! Älskar sparris förresten! Äter du enbart soppa? Inget grovt bröd eller något annat till?

2008-04-07 @ 19:54:08
Postat av: Madde

mjao.. gött!

du brukar inte käka linssoppa då? hur gott, enkelt o nyttigt som helst ju.. o billigt :P

har ett jättesmidigt recept..

2008-04-07 @ 21:54:14
URL: http://mlovdahl.blogg.se/
Postat av: glitzy

emma: jättegott

form: häng på då

madde: nej linser är inget för mig. men tack ändå

2008-04-07 @ 22:08:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0