3 rätters

Igår kväll hade vi vänner på middag så jag slog på stort och lagade tre rätter. Här kommer recepten.
image721
Gratinerad hummer
Jag gjorde denna rätt som förrätt och varje person fick en halv hummer var.
Receptet är för 6 st humrar.

6 st hummer
6 msk smör
4,5 msk vetemjöl
3 dl vatten
4,5 dl vispgrädde
1 tsk fransk senap
1 st fiskbuljongtärning
3 kryddmått salt
1 kryddmått cayenpeppar
1 st äggula
riven ost

Tina hummern, dela på dom. Du sätter knivspetsen precis i mitten bakom ögonen. Gröt ur köttet, ta bort magsäcken vid ögonen. Det ska bara vara ett tomt skal kvar. Tag bort klorna & ta ut köttet. Skiva köttet.

Smält smöret, rör ned vetemjöl. Tillsätt vatten, grädde, senap, smulad buljongtärning & kryddorna. Låt såsen koka på svag värme i minst tre minuter. Lägg i köttet & tillsätt äggulan. Fyll skalen & täck med ost. 250 grader i ca 12 min i mitten av ugnen.



Pappas ugnsspätta

4 personer

12 spättafiléer
250 g champinjoner
2 st skivade tomater
3 msk hackad persilja
3 msk hackad dill
1/2 tsk dragon
1 fiskbuljongtärning
5 dl cremefraiche
1 liten lök

Smörj en ugnsform. Rulla ihop spättafiléerna & lägg i botten. Krydda med citronpeppar. Stek lök & svamp & lägg över den hoprullade fisken. Och sedan tomaterna på det. Blanda ihop persilja, dill, dragon, fiskbuljong och cremefraichen, häll den sedan över fisken & in i ugnen ca 30 min 200 grader.


image722
Glace au four med hallon
4 personer

50 g smör
2 dl havregryn
2 msk socker
2 msk mjölk
2 msk vetemjöl
½ tsk bakpulver
5 äggvitor
2.5 dl socker
100 g frysta hallon 
½ liter vaniljglass

1. Sätt ugnen på 225°C.
2. Smält smöret. Blanda ner havregryn, socker, mjölk och vetemjölet blandat med bakpulver i smöret. Rör till en jämn smet. Rita 4 rundlar på bakplåtspapper, ca 6 cm i diameter. Bred ut smeten i rundlarna.
3. Grädda mitt i ugnen i ca 8 minuter. Lossa försiktigt rundlarna och låt dem kallna. Ställ rundlarna på en bakpappersklädd plåt. Sätt ugnen på 275°C.
4. Vispa äggvitorna riktigt hårda, gärna med elvisp. Tillsätt sockret och fortsätt vispa till en blank, tjock marängsmet.
5. Fördela hallon och glass på rundlarna. Bred marängsmeten på och runt om så att all glass täcks. Strö över mandelspånen.
6. Grädda mitt i ugnen i 2-3 minuter tills marängen börjar få fin färg. Lyft över glace au fourerna på assietter och servera genast.


Kommentarer
Postat av: Anette

Verkar smaskigt! Hoppas dina gäster blev överväldigade!!!

2007-04-09 @ 15:21:32
URL: http://nettansliv.blogg.se
Postat av: nollåttan

wow! spättreceptet tänker jag faktiskt norpa. precis som jag gjorde med H&M glajjorna idag! de är grymma! vilken tjuv jag är hehe

2007-04-09 @ 17:16:07
URL: http://www.nollattan.blogg.se
Postat av: glitzy

nollåttan: du är ingen tjuv:) men receptet blir inte gott om man inte har fetto-cremefraich:)

2007-04-09 @ 18:06:12
URL: http://glitzy.blogg.se
Postat av: Anna

gott gott gott

2007-04-09 @ 19:35:28
URL: http://annaidacathrine.blogg.se
Postat av: kim

Gratinerad hummern den var såå goood :D

2007-04-10 @ 06:51:14
URL: http://kimj.blogg.se
Postat av: ida

ååh, den sista ba såg jättegod ut ;o

2007-04-10 @ 20:14:18
URL: http://iidow.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0