träning måndag

Det var riktigt skönt att vara tillbaka på gymet idag. Nu hoppar jag aldrig över ben eftersom jag ska få ordning på dom till sommaren hade jag tänkt. Jag tränar ben på söndagar men istället för att skippa dom flyttade jag passet till idag. Precis som förre veckan:)


Nu ska jag även vara lite dryg, jag måste, jag kan inte låte bli i det här fallet. Jag fick en kommentar från en tjej som skrev så här: Marklyft tränar mer rygg än vad den tränar baksida lår, därför är den skitbra att köra om du till exempel kör ben och rygg samma dag.

Det är ungefär samma sak som att säga solen lyser på natten, eller att hundar mjauar. Först och främst så är raka marklyft en av de bästa övningarna för baksida lår. Jag vågar nog till och med säga att det är den bästa. En bonus är att korsyggen även får lite träning, sen får vi inte glömma att man håller stången med trapezius. Ja det var all ryggträning det! För det andra, vem orkar träna en till muskelgrupp utöver ben? Om man nu gör det har man gjort ett riktigt dåligt benpass. Shame on you!

Jag blir så arg när folk skriver en massa skit. Alla är ni välkomna att kommentera i min blogg, både elaka och snälla kommentarer. Men skriv inte saker som är felaktiga. Ta reda på fakta innan man kommenterar min träning eller outfits eller vad ni vill. PUNKT!

image1736
Nu till dagens träning. BEN: 5 set benböj, höjde vikten idag med 10 kg :), 3 set liggande bencurl, 3 set RAKA MARKLYFT, 3 set benspark. Inga vader idag heller, jag är för slapp.

Kommentarer
Postat av: Sussie

Jag utmannar dig att göra en lista med 5 saker du är extra förtjust i, om du inte förstår vad jag menar kan du kolla in min lista på bloggen.

Kram Sussie!

2007-12-17 @ 22:45:28
Postat av: Aaanna

Hämtade ut mina nya BodyAction byxor igår och prov tränade dem igår kväll. Sjukt sköna! :) Tack, tack!

2007-12-18 @ 07:25:14
URL: http://aaannapanna.blogg.se
Postat av: Nina

Ahh jag kör alltid marklyft RAKA =) det näst sista jag gör på mina benpass. Det absolut sista jag gör är att gå utfallsgång med 12 kg´s hantlar i varje hand i en korridor som är 15-20 meter lång. i 10 minuter ha dee jävlar bränner vill ja lova =)

2007-12-18 @ 07:31:04
Postat av: J

En fråga?
Finns det nått preparat som du kan rekomendera som man kan äta för att förbränna bort fettet snabbare. Tränar hårt, men vill att det ska snabbare.
Känner bla en som äter Tight.. ??
Jag har känslig mage..

2007-12-18 @ 07:49:50
Postat av: glitzy

J: det finns ju alltid otillåtna medel som inte är så farligt som ex, efedrin. men annars är en koffeintablett bra innan träning

2007-12-18 @ 08:33:18
URL: http://glitzy.blogg.se
Postat av: glitzy

aaanna: vad roligt :)

2007-12-18 @ 08:34:03
URL: http://glitzy.blogg.se
Postat av: glitzy

sussie: du länkae aldrig till din blogg? :)

2007-12-18 @ 08:35:58
URL: http://glitzy.blogg.se
Postat av: J

Hjälper koffein tbletten bra? Har tagit det nåra gånger..
Förbränar man bättre av den, tycker mest att jag blev pigg, som en duracell kanin. :-)

Känner du nån som testat Tight?

2007-12-18 @ 08:41:11
Postat av: LinnM

haha, känner igen den där kommentaren med raka mark, den övningen är ju skitbra och den bästa för baksida, eller iaf den enda med fria vikter. Iaf så när jag tränade den kom en kille fram och skulle vara lite extra macho och påpeka ens träning (alldeless säkert för att man är tjej och jag har garanterat tränat längre än honom, tre år nu)och att jag körde MARK fel då jag hade för raka ben. HAHHA, jag skrattade bara och sa att jag körde raka mark och att det är för baksidan.Biffarna log lite och den spinkiga lilla killen såg lite skamsen ut. Blir så trött på de som ska kommentera ens träning då man inte gör ngt fel, tips är alltid bra, men allt är individuellt, vill man köra hantelpress sittande med stöd eller utan, ex. OJ vad långt det blev. Var bara tvungen att kommentera detta. Ha en bra dag!

2007-12-18 @ 11:28:26
Postat av: julia

trots att jag tränar ben brukar jag också köra mage. gör det cirka 2 ggr i veckan...och mina benpass är inte att leka med ;)

2007-12-18 @ 12:22:07
Postat av: glitzy

julia: fråga: varför kör du ben 2 grr i veckan? du vet väl att muskeln måste få återhämta sig för at t kunna öka i volym, ett tungt benpass max en gång i veckan är det bästa om du vill bygga. självklart okrar man köra mage ihop med ben, men jag pratar om större muskelgrupper

2007-12-18 @ 12:30:25
URL: http://glitzy.blogg.se
Postat av: Joakim

Tight är inget jag rekommenderar. Det är en termogen produkt som skall höja kroppsvärmen och därigenom höja åtgången av energi i kroppen. Detta försöker man åstadkomma genom grönt te extrakt, koffein och lite andra tekniska krångligheter som låter klart bättre än vad de egentligen är. tex innehåller den Yohimbine HCL som ett tag såldes för öka libidon hos män. Nej vill du bränna fett se till äta mindre än du gör av med. koffeintabletter har visat sig öka förbränningen under träning och kan vara ett bra tillskott.

2007-12-18 @ 12:44:14
Postat av: J

Kan du inte förklara lite bättre hur man gör dom där RAKA marklyften. Ska köra ben på fredag och har aldrig gjort det. Tänkte så man inte gör fel och tränar ryggen i och med att det varit så mycke missförstånd om det.

2007-12-18 @ 14:55:02
Postat av: Joakim

J:

Se sida http://www.body.se/content/traning/artikel.asp?CID=560

2007-12-18 @ 16:12:43
Postat av: julia

tar väl ändå inte en vecka för benen att återhämta sig...jag brukar köra en del kondis eftersom jag knappt kör armar/så mkt överkropp.

2007-12-18 @ 18:34:14
Postat av: glitzy

julia: jo kör man tungt så tar det ungefär en vecka, speciellt om du kör en del kondition är det ännu viktigare att vila

2007-12-18 @ 19:14:07
URL: http://glitzy.blogg.se
Postat av: julia

med tungt menar jag inte riktigt att jag står och kör marklyft i 15 min (tex)...utan kör mkt med gummiband som nog inte tär lika mkt på benen.

2007-12-18 @ 19:52:56
Postat av: glitzy

julia: aha ok då förstår jag...eller inte? men gummiband är inte styreketräning, snarare rehabträning och det bygger du inga synliga muskler med.

men eftersom inlägget handlade om ren styrketräning
tog jag för givet att det var det du pratade om också eftersom du skrev att du tränar ben 2 ggr i veckan. och dina benpass inte var å leka med?

ska du få synliga resultat får du lägga på vikter och köra riktigt styrketräning. och när jag skriver tungt menar jag att man orkar max 6-8 repetitioner.

2007-12-18 @ 20:37:00
URL: http://glitzy.blogg.se
Postat av: julia

vilken tråkig ton du har i dina svar...

jag skrev såklart fel menade inte gummiband, var för bakis och tänkte väl inte längre än så. menade ställning med lite vikt på som man drar i markhöjd, t.ex. uppåt ("svngar") etc... det tär ju inte lika mkt som utfall m.m.

2007-12-19 @ 13:56:59
Postat av: glitzy

julia: jag vet inte vad du menar för övning. vad heter den? ja jag kanske har tråkig ton men det är för ajg börjar bli trött på att diskutera med folk som inte vet vad de pratar om.

du skriver tär? man vill ju att det ska "tära" så mycket som möjligt det är då det ger bäst, de klart bästa övningarna för benen är marklyft, benböj, utfall, benpress. PUNKT!

2007-12-19 @ 15:50:30
URL: http://glitzy.blogg.se
Postat av: Agnes

Hej Glitzy! Skulle du kunna tipsa om vart i lkpg man kan köpa koffeintabletter? Tack! / Agnes

2007-12-20 @ 07:49:58
URL: http://adiinaa.blogg.se
Postat av: glitzy

agnes: på apoteket eller så går du till gymbolaget i tannefors och frågar efter caffeine alert

2007-12-20 @ 07:52:30
URL: http://glitzy.blogg.se
Postat av: Agnes

Tack så mycket !!=)

2007-12-20 @ 08:59:30
URL: http://adiinaa.blogg.se
Postat av: Joakim

Julia, desto jobbigare det är desto större chans/risk det är just den övningen du behöver köra. Muskelfibrer går sönder vid träning, hypertrofi, och byggs ihop starkare för att anpassa sig till den nya belastningen. Progressiv vikthöjning stimulerar tillväxten lika väl som ingen belastning stimulerar inget. Vore detta inte regel skulle cyklister ha världens grovaste/största ben, skidåkarna största armarna och brevbärare lårmuskulatur som ingen annan. Så fungerar det inte. Belastning = tillväxt.
Din återhämtning är helt relaterad till dig som person men hård fysisk aktivitet hämmar återhämningen i kroppen.

2007-12-20 @ 11:00:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0