vilken körtyp är du?

I dag när jag körde till Karlskoga har jag noga studerat de olika körtyperna och jag har tagit kort på de flesta.


Bromsklossen: kan inte köra fortare än typ 30 och har en röd triangel baktill

Den livrädde: den här föraren borde inte ha körkort. Kör ca 10-15 km långsammare än hastighetsgränsen och panikbromsar inför varje kurva, det spelar ingen roll om väger svänger lite eller mycket. Mycket irriterande att ligga bakom.

Den osäkra: kör fort när det är rakt men bromsar i kurvorna för personen har inte 100% koll.

Den laglydige: Det här är en envis jäkel, är det 70 kör den i prick 70, är det 50 bromsar den snällt in till exakt 50. Vägrar att flytta på sig eller underlätta en omkörning. För den här personen anser att ingen ska köra om eller köra i högre fart än vad vägskylten visar.

Snorungen: oftast killar som nyss har tagit körkort och tror dom är kungar på att köra bil. De mest olycksdrabbade. De kör gärna en pimpad bil. Ni vet vingar som ser ut att komma från yttre rymden och kjolpaket. Men det viktigaste är nog pysventilen.

Den otursamme: en olycka är så lätt framme heter det ju.

Den säkra: En förare som har koll på bilen och väglaget. Utmanar inte ödet i onödan. Kör oftast fortare än vad skyltarna tillåter.

Äventyrslystne(jag): Måste köra fort, fart är hur roligt som helst. Finns det en bättre känsla när man trycker på gasen och bilen svarar på en gång. Jag vet att jag har så mycket motor att köra med så jag behöver inte ens växla ner för en omkörning. Men gör aldrig dumdristiga omkörningar. Jävlas gärna med "idioter" i trafiken.


Kommentarer
Postat av: Jamie

hahaha, klockren analys av "typerna" som kör bil..
Jag håller med om att vissa borde inte få vistas i trafik och absolut inte framföra något fordon alls..
Jag är nog som du i trafiken och gillar också att "jävlas" lite med idioterna..
Ha en bra kväll..
Kramar/Jamie

2007-12-22 @ 18:51:27
URL: http://lifeandstyle.webblogg.se
Postat av: lovis

haha, analysen stämmer verkligen. verkar vara rätt lik dig i trafiken, hatar när folk slickar mittlinjen, kör 10 under och vägrar underlätta för folk som vill köra om.. oftast gubbar i keps som kör volvo! hihi

2007-12-22 @ 18:54:18
Postat av: Eva

Men gud..snacka om att skryta!

2007-12-22 @ 19:40:35
Postat av: kia

äventyrslysten snorunge verkar passa bättre in på dig " jag vet att jag har så mycket motor....blablabla" moahahahaha

2007-12-22 @ 19:43:34
Postat av: Angelica

man ska köra som skyltarna säger.. spelar ingen roll om jag anser att jag vet hur man ska göra i varenda situation. finns en anledning till att vi inte har autobahn i sverige..

men det värsta jag varit med om när jag skulle köra 3 mil till jobbet. det tar 20 min ca (110-väg, bar backe). men den här dan så hamnade jag bakom en som körde 70. på mittlinjen. jag gjorde exakt allt för att visa att jag ville om. jag visade mig i vänster backspegel o låg så långt till vänster jag kunde. men så klart så flyttade de på sig yttepytte precis när det blev snäv kurva o heldragen linje.. till slut, efter ljustuta OCH ljudtuta, så blev jag så less att jag tog kärringen på insidan. ja, precis, på vägren!!! inte faen kör man 40 under när det är sommar o fin asfalt iaf.......

2007-12-22 @ 20:00:43
URL: http://supergirls-dont-cry.blogspot.com
Postat av: Landaria

Haha underhållande. Än så länge är jag ingen, men skulle tippa på att jag blir äventyrslystne :P

2007-12-22 @ 20:01:57
URL: http://saf.blogg.se
Postat av: N

jag måste bli lite irriterad på dig och alla andra som kör på det viset. Det står en hastighetsanvisning på skyltarna typ 50 70 90 osv och varför i hela världen ska
man inte hålla det då? Då faller ju liksom grejen med lagar och förordningar. Ska man gå in på ica och handla grejer får man ju betala vad varan kostar. Ska man stå där, nää jag tänker bara betala 10 även om det kostar 50, jag bestämmer över mig själv.
Visst fine, vill du köra fort och "syndigt" gör det när du är ensam, ute på nån jävla raceingbana eller vad sjutton som helst. Det finns andra trafikanter där ute som inte har lust att sätta livet till pga ditt körsätt. Du har inte så stor koll på ditt fordon som du tror.

2007-12-22 @ 20:38:40
Postat av: Linn

håller med ovanstående, bra skriver N.

2007-12-22 @ 21:22:39
Postat av: glitzy

eva: japp skryta gör jag.. det är riktigt coolt att köra fort.
linn, n, kia: känsligt ämne för vissa det här.

2007-12-22 @ 21:41:49
URL: http://glitzy.blogg.se
Postat av: Joakim

Så N hur kommer det sig det är mindre olyckor på autobahn där det är betydligt mer trafik och fri hastighet mot svea rikes vägar? Folk håller hastigheten dom anser sig behärska och fungerar utmärkt utan storebror säger åt dem vad de klarar av. Men i sverige har hälften fått sitt körkort genom ett cornflakes paket och behöver regleras, där av låga hastighetsgränser. Minst lika farligt ligga under hastigheterna än över dem, men många trångsynta männsikor förstår inte det, detta brukar vara samma människor som är ivägen överallt. Hur kan man jämföra snatteri med fortkörning? Var förmodligen det dummaste jag hört, tills jag kommer få läsa ditt nästa inlägg.

Sverige är så fruktansvärt mediamanipulerade, 400 till 500 dog i trafiken förra året medan 800 tog sitt liv, begick självmord. Vi har en utopi om nolltoleras, glöm det, kommer inte hända. Så länge dubbelt så många tar sitt liv kommer jag inte bry mig en sekund om i-landsproblemet om folk som kör lite för fort, so what, vem fan bryr sig. Köp en cykelhjälm kära du, det börjar bli halt ute..

2007-12-22 @ 22:13:03
Postat av: Jaz

Men hur skall man köra då??? Allt verkar vara fel

2007-12-22 @ 22:36:53
Postat av: glitzy

jaz:som du vill.inget är rätt eller fel, detta är mina åikter

2007-12-22 @ 22:45:47
URL: http://glitzy.blogg.se
Postat av: Joakim

Jaz: Anser du dig ha bråttom så kör fortare, vill du köra långsammare, gör det. Anser du dig ha råd med böterna, kör fortare så vida du har koll på bilen och trafiken. Så länge du bara utsätter dig själv för fara är det ditt beslut hur du vill ta dig framåt. Är inte "fel" vara någon av typerna, det intressanta är vi människor är så stereotypa man så lätt kan bli kategoriserad.

2007-12-22 @ 22:54:47
Postat av: Therése

hahaha. vad roligt!! jag är lätt den laglydige ;P

2007-12-22 @ 22:59:15
URL: http://Cbradshaw.blogg.se
Postat av: Jaz

Joo visst, jag följer ert resonemang! Vad man än gör här i världen så är det upp till en själv...inte heller finns det några rätt eller fel...men om man nu ska följa regelboken, så finns det i princip ingen som kör "rätt", med rätt menar jag det som man lär sig i trafikskolan. Ibland kanske man har lust till att köra jäkligt snabbt och ibland vill man ta det lite lugnare... ett annat "problem" är alla dem som är aggressiva i trafiken, studierna visar dock att det oftast är människor med lågt självförtroende, människor som pekar finger och tror att dem är "bäst" i trafiken, och som enbart ser sig själva.
Jaa verkligen, det med stereotypisering och kategorisering är intressant! Alla gör vi det och ingen kommer undan ... :)
Annars intressant observation!

2007-12-22 @ 23:13:52
Postat av: N

Joakim- Jag är rädd om mitt liv iaf. Jag är lycklig över att leva och jag älskar mitt liv. Jag behöver inte söka kickar av att köra för fort och tänja på sunt förnuft för att känna att jag lever. Visst fine är andra mindre rädda om sina egna liv så det så är det ju upp till dem. Men de ska inte utsätt mig för deras dumdristighet.
Jag sa inte att jag anser att de som kör under hastighetsbegränsningarna är mindre farliga än de som kör över. Det är lika. Jag sa att finns det anvisningar ska man väl hålla dem. Varken till eller från. Okej så det händer mindre olyckor på autobahn, men hur många vägar i sverige är flerfiliga utan möte, med viltstängsel? Man får ju ta seden dit man kommer och anpassa sig. Och med självmordsstatistiken, väljer man att ta sitt liv väljer man det själv och gör det utan att riskera någon annans död. Cykelhjälm? Kom du verkligen inte på något bättre, det har inte med frågan att göra överhuvudtaget!

2007-12-23 @ 09:56:31
Postat av: Joakim

Cykelhjälm brukar vara regel för de som lever i rädsla och tror man lever på gränsen om man kör lite för fort eller om man cyklar utan hjälm. Sedan att det var en paradox mot du skrev om snatteri innan verkar du inte förstått. Är du själv i bilen riskerar du bara ditt liv, helt upp till dig själv göra det valet eller inte. Vem har pratat om att köra för fort bland folk och bilar, i livsfarliga situationer som man inte behärskar? Statistiken på olyggor pga av att föraren på bra vägar för fram sitt fordon är knappa och ingen. Ska du ta bort de farliga från trafiken inför obligatorisk kontroll för folk över 70 år.

Tror inte någon som tar sitt liv gör ett aktivt val ut efter ett frisk sinne. Sverige är i välutbildade länder snabbt ifrågasatta gällande svensk forskning då ett så litet land har alldeles för hög självmordsstatistik. Menar på att man kan inte föra rationella tankar och argumentation i det här landet. Kollar man statistiken på olyckor är de flesta kopplade till onykterhet eller motorcyklar. Skall man argumentera för att folk inte får köra för fort för man är rädd för sitt liv känns som hyckleri om man inte ställer sig på barikaden och skriker för alkohollås på bilarna och förbud mot sportmotorcyklar.

2007-12-23 @ 10:26:58
Postat av: Jamie

Oj vad det här blev allvarligt, okej det är kanske ett viktigt ämne, men kom igen, nu är det jul och allt ska vara så lättsamt och glatt..
Kör som ditt samvete säger, och om det nu är fort,ok, bara för att man kör fort betyder ju inte att man kör farligt..
Och en sak till till er som märker att vi vill köra om, snälla lämna lite plats och underlätta lite för oss så blir det ju mindre farligt för oss alla.. Du vet ju inte anledningen till att vi vill komma förbi dig..
God jul allihop..
Jamie

2007-12-23 @ 10:29:09
URL: http://lifeandstyle.webblogg.se
Postat av: N

J. Yeye. Tycker inte dina argument är värda att munhuggas med. Det spelar ingen roll vad jag eller någon annan säger. Du måste komma till insikten själv. Good luck & God jul!

2007-12-23 @ 11:22:05
Postat av: LinnM

haha, känsligt ämne Glitzy. Jag tycker bara det är sjukt att det finns sådana som dig som kör som galningar, inträffar en olycka med en som kör riktigt fort blir ju såklart skadan enorm, och hoppas innerligen att du åker dit så det svider lite i plånboken. Inte för det kommer att få dig att sluta, men det är iaf ett litet straff. Det är skrämmande att fler tänker som dig, skulle du köra lika fort om du hade barn i bilen? Tänk på era medmänniskor!

2007-12-23 @ 11:56:14
Postat av: Joakim

N: Nej jobbigt diskutera utan att vilja argumentera, har föga intresse argumentera med någon som bygger sin argument på vad han hon tror. Vad du tror skiter jag i, fakta är det som har någon bäring i verkliga livet.

LinnM: Hur kan du veta någon kör som en galning? Bara för du anser dig vara galen köra 10 km i timmen för fort betyder det inte andra är det. Kan hålla med om att vissa kör fört fort med risk för andras liv, det är inte ok, men kör du fort på E4an är det egalt med köra fort på autobahn, ingen större fara än svenska alternativet.

Jamie: Är alltid glad men gillar argumentera. Håller med det du skriver om att lämna plats. Kan mycket väl vara en laglydig barnmorska som kommer i 150 km i timmen, vilket hon har laglig rätt till. God Jul och gott nytt.

2007-12-23 @ 12:16:22
Postat av: Jag

Nu är det jul det ska va kul. Gott humör med många paket, maten ska vara het och Glitzy hon e fet!

2007-12-23 @ 16:01:24
Postat av: Sanne

Känns som att du var mest farlig på vägen den dagen, ifall du plåtade medans du körde menar jag ;-)

2007-12-23 @ 16:06:41
URL: http://www.millie05.blogg.se
Postat av: ÅÅh!

Alltså Joakim, du är säkert Fula Charlottes kille och bara MÅSTE försvara henne, Jag håller med N, kunde inte skrivit det bättre själv, det är sånna som DU charlotte som inte borde vistas i trafiken, helvete!

2007-12-23 @ 16:16:09
Postat av: Felicia

ÅÅh: Okej så för att Jocke är Charlottes kille har han inte rätt till en åsikt utan att han blir en "försvarare"???
Orka vara så drygt tom i bollen som du är - ÅH SUCK!

Jag: Du rimmar antagligen lika bra som du ser ut, spring tillbaks till hyllan på apoteket, du saknas bland kräkmedlena!!=)

N: GRATTIS!! Du har argumenterat så duktigt så tomten blivit stolt över dig. Du får nu en gratis prenumeration på Damernas Värld!

GOD JUL BITTERFITTOR!!

2007-12-23 @ 18:04:28
Postat av: Jag

Hallaå e ni tröga eller?? Fet? Fet lika med cool. jag tycker glitzy e fett cool. vi använder den frasen där jag bor, du är fet! el, vilken fet cykel. om ni tänker på vad min ordvits handlar om så är det att alla ska vara glada, det är för fan jul! haha precis som om glitzy skulle va fet då eller?

2007-12-23 @ 18:12:23
Postat av: Alex :)

ÅÅh: Du kan fan hålla käften, du är ju för fan bara avundsjuk så gå hem och ta dej i RÖVEN!!!!!!!!

2007-12-23 @ 18:17:12
Postat av: Joakim

Åhh, tack för du visade vilken nivå ni ligger på med ert resonemang, tack.

2007-12-23 @ 18:35:25
Postat av: noatina

Ojdå....helt sjukt....God jul.....

2007-12-23 @ 19:53:32
Postat av: noatina

Ojdå....helt sjukt....God jul.....

2007-12-23 @ 19:53:45
Postat av: Sarah

Herregud, sa hon att hon kör som en dåre eller?! Tycker du är grym Charlotte!

2007-12-23 @ 20:09:58
Postat av: jennifer

LOVE YOU BITCH!!
HOPPAS ATT NI FÅR EN KANON JUL BÅDA TVÅ...
NÄR FÖRSTA SNÖN KOMMER SKA VI UT O TÄVLA MELLAN SNÖ DRIVORNA GLITZY, DU OCH JAG I VÅRA VÄRSTING BILAR SOM DRYGA SNOR UNGAR MED ALLA VÄRLDENS PONNYS UNDER HUVEN, ME LIKE....
PÖSS PUMAN DU Ä BÄST OCH DIN BLOGG Ä GRYM...
OCH JOCKE, DU FÅR INTE FÖLJA MED OCH GASA, DET ÄR OSS BITCHES EMELLAN....
LOTS OF LOVE TILL ER BÅDA....
PÖSS O KJAM

2007-12-23 @ 21:06:41
URL: http://jenniferaandersson.blogg.se
Postat av: HannaPanna

Hur kan man gå in på någons blogg och i komentarerna skriva att den personen som skriver bloggen är ful? Vad har det med saken att göra liksom?

2007-12-23 @ 22:01:57
Postat av: Jaz

Glitzy är COOL SOM FAN...sluta vara avundsjuka för hel**te!!!!
Jag kan hålla med om att jag heller inte förstod på vilket sätt du körde! Fick ett intryck av arrogans...nu fattar jag dock. Visst kan det vara skönt att gasa när man är på motorvägen, men inte på en 90- väg. Och visst är det farligare att köra under 100 på motorvägen...Diskusioner skall vara intressanta och fungera som en ventliering....så lägg ner hatinläggen...

God Jul på er Charlotte och Jocke...

2007-12-23 @ 22:08:13
Postat av: Fartochfläktskadeva

Bromsklossar är det VÄRSTA jag vet, alla laglydiga präktignissar, som bromsar när det går från 70 till 50 gör mig GALEN!! Har de provat att lätta på gasen lite bara, kommer man långt med.

Vad finns det för anledning att krypa fram ens på en 70 väg i god sikt och bra väglag, och åkrar på sidorna, att köra 90 med sans och balans bidrar till bättre flyt i trafiken.

Påkörningsfilen till motorväg är till för att komma upp i samma hastighet som trafiken redan ute på motorvägen, GASA, kryp inte upp på motorvägen.

Bromsklossar gör mig TOKIG!!!!

2007-12-24 @ 21:30:50
Postat av: Fartochfläktskadeva

På mig bara, ni som vill, men detta är inget skämtinlägg från mig, jag menar varje ord.

2007-12-25 @ 14:55:17
Postat av: samantha

tänkte bara höra med dej här: saktar du inte ner när du kommer i en kurva där du inte ser resten av vägen? jag blev väl den säkre om det inte hade varit för att jag saktar ner i skarpa kurvor där det är dålig sikt. det borde du oxå göra om du inte gör det :) god fortsättning

2007-12-26 @ 16:17:10
URL: http://aldrigblivastor.blogg.se
Postat av: glitzy

samantha: självklart saktar jag ned om jag inte ser vägen, men om jag ser igenom hela kurvan gasar jag M)

2007-12-26 @ 17:58:51
URL: http://glitzy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0