Kasein & gott mellanmål & protein

image1595

En favorit jag har som mellanmål ibland är dessa supergoda protein shakes från body shaper. Vanilj och, choklad och cappocino är de bästa enligt mig. Jag hatar kalla kaffedrycker, men den här är verkligen god. Den innehåller nästan bara protein så den är helt ok att dricka som mellanmål.

Nu till en annan sak.
Jag tipsade om chokladpuddingen för ett tag sen. I den ska man använda sig av Kasein. Gymgrossisten har nu rea på en del märken och ett av dom är Fairing som har ett protein som heter sloow protein. Så här beskriver Fairing sin produkt:

Sloow protein är ett förädlat kaseinprotein (kaseinat) som är instantiserat för bästa tänkbara löslighet. Proteinhalten är mycket hög samtidigt som innehållet av fett och laktos är minimalt.

Kasein är ett protein som tas upp väldigt långsamt av kroppen. Det gör att koncentrationen av aminosyror hålls förhöjd ändå upp till 7-8 timmar efter en drink Sloow Protein.

I kroppen sker hela tiden en omsättning av protein och du kan bara öka din muskelmassa antingen genom att öka uppbyggnaden eller minska nedbrytningen. Sloow Protein ger med sitt långsamma upptag en ökad muskelmassa främst genom att minska nedbrytningen. Flera studier visar att ett kaseinprotein tack vare sitt långsamma upptag ger en bättre kvävebalans utslaget på 7-8 timmar än ett snabbare protein (ex vassle) efter en enskild måltid. Det gör Sloow Protein till ett perfekta protein innan du går och lägger dig, eftersom du då förser kroppen med en jämn ström aminosyror ända fram till frukosten.

Dessutom ger ett långsamt protein en betydligt lägre nivå av hormonet insulin. Insulin är ett hormon som stänger av förbränningen av fett och bör förutom direkt efter träningen hållas på en låg och jämn nivå. Det gör Sloow Protein till ett utmärkt val under diet eller viktminskning. Eftersom det minskar risken för förlust av muskelmassa utan att hämma fettförbränningen. En annan fördel under diet är att kasein tack vare sin lite tjockare konsistens ger en bättre mättnadskänsla.

Vanligt protein.
Mitt absoluta favoritmärke heter Reflex. Jag har svårt för att dricka protein för jag tycker det är så äckligt. Jag kan nog sträcka mig så långt och säga att Reflex protein är gott. De har även kasein som jag inte har testat. Instant whey innehåller även glutamin som stärker immunförsvaret. De har gjort en uppföljare på instant whey som bara består av naturliga ämen, det heter natural whey så klart.
image1596

Nu ska jag sluta tråka ut er med en massa proteinsnack.


Kommentarer
Postat av: Malin

Hej! hur många kcal resp hur mkt fett är det i protein drycken?
Bra blogg!!!!

2007-11-27 @ 10:25:14
Postat av: Anonym

hej

Sån slow protein. Kan man äta det till mellan mål
eller så också elller är det till för kvällsmål inför natten?

2007-11-27 @ 10:56:18
Postat av: glitzy

anonym: det är meningen att man ska ta det till natten, jag vet inte om det är sömre än vanligt protein på dagen. ska t areda på det
malin: om du klickar in på länken kan du läsa det längst ned på sidan om produkten

2007-11-27 @ 11:44:48
URL: http://glitzy.blogg.se
Postat av: glitzy

anonym igen: sådär nu har jag fått svar: Du kan äta det när du vill. Endel menar det är bra ta det inför läggdags då det har en lång nedbrytningtid och motverkar kroppen att gå in i katabolt stadie. Senare stuider har visat på att det inte säkert förehåller sig så. Om du behöver proteintillskott går det mycetk bra äta det som mellanmål.

2007-11-27 @ 12:24:14
URL: http://glitzy.blogg.se
Postat av: clara

Jag har nyligen upptäckt din blogg och åhh vad jag gillar dig.
Äntligen en jätte tränad tjej med en verkligt fin kropp som har fötterna på jorden.
Jag såg tom att du åt bea sås,underbart.
Du är alldeles perfekt i kroppen och jag undrar om du skulle kunna ge mig några råd,jag har tränat i större delen av mitt liv och varit relativt normalviktig och aldrig haft svårt att bli av med övervikt.Men nu har jag varit sjuk och ätit olika mediciner haft sömnsvårigheter mm,börjar nu bli bättre men det är helt omöjligt att gå ned i vikt ,jag går ned 10 kilo och får sedan värsta "suget" och hetsäter,jag tränar just nu 4-6 ggr /veckan 60-120 min så träningen är inget problem.hjälp önskas från ledsen tjockis.

2007-11-27 @ 14:28:05
Postat av: glitzy

clara: tack :) hoppas du återkommer till min blogg :)
du skriver att du gått ned tio kilo och sedan hetsäter. du måste sluta med hetsätandet låter det som :) du tränar mycket och tänk på att du äter mycket, annars lagrar kroppen fettet. jag har skrivit en del om detta under kategorin kost & träning. försök att fortsätta träna regelbundet och ät regelbundet, du behöver inte äta överdivet nyttigt, men tänk på vad du äter och försök äta ca 6 ggr/ dag

2007-11-27 @ 18:29:24
URL: http://glitzy.blogg.se
Postat av: Felicia

hahhaah jasså du gillade mitt protein=) Min favorit just nu är Banana Cream smaken (märket heter Inter Active Nutrition) Och produkten Whey=)

2007-11-27 @ 20:16:37
Postat av: Puma

håller med om att proteindrinkarna från body shaper är kanongoda, även om vanilj är min personliga favorit. nästan lika goda proteindrinkar får man av eiselt double propulver i smaken banana/peanut (smakar mer vanilj än just banan eller jordnöt). deras double chocolate är inte heller fel. innehåller både snabba och långsamma proteiner.

2007-11-28 @ 17:58:21
URL: http://traningsblog.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0