sluta body pumpa

Fick ett mail av en tjej för ett tag sen:
Tjena Charlotte!
 
Dags för mig att höra av mig! Jag har läst dig blogg troget  varenda dag i typ ett halvår eller nåt nu. Tycker att den är riktigt bra, kaxig och inspirerande med en jäkligt skön blandning så fortsätt med det =)
 
Jag har i  hela mitt liv hållit på med träning på ett eller annat sätt, mer eller mindre aktivt. Nu den senaste tiden har jag gått på body pump, skuttat omkring på body step, spinning osv. Jag har helt enkelt gått på klasser i både den ena och den andra tappningen. Så läste jag ett inlägg som du skrev att vill man ha resultat , riktigt resultat, så finns det inga bra klasser utan man måste pumpa hard core i gymet. Hallelulja så rätt du hade…
 
Efter ett tags funderande grabbade jag tag i en av de personliga tränarna på stället där jag tränar, tillsammans lade vi upp ett program efter mina önskemål och mål. Förmodligen det bästa jag har gjort. Resultaten kom snabbar än jag vågade ana och vilken känsla det är att köra max vad man orkar, inge jävla små pattande på Body Pumpen inte.
Kör fortfarande spinning och konditionspass men kompletterar med mitt styrkepass. GRYMT roligt!
 
Så jag vill helt enkelt TACKA för inspirationen som gjorde att jag vågade mig ut i gymet bland buffel biffarna.



Så varför inte skriva lite om body pump och för en gång skull hänvisa till lite källor.

Kikar vi in på Les Mills hemsida beskriver de body pump enligt följande:

"BODYPUMP™ is the fastest way to shape up and lose body fat. It’s a toning and conditioning class with weights and is for just about everybody who wants to add strength training into their aerobic workout"

Hmm jag håller inte riktigt med. Jag kan hänvisa till mailet men jag vet att ni är envisa och det behövs mer fakta än så för att ni ska förstå. Bered er för en lång text.

Det står även på Le Mills hemsida att ett body pump pass bränner upp till 600 kcal. Oj det låter ju jättebra, om det vore sant.
Det har gjorts en studie på just detta,Physiologic and Metabolic Responses to a Body Pump Workout. Studien visade att kaloriförbrukningen under ett Bodypump pass var 214±26 för kvinnor och 315±42 för män. Lite skillnad va?

Nu till själva toningen/formningen av kroppen. Att forma kroppen för mig är att tappa fettmassa och få en en fastare kropp och kanske till och mer synliga muskler. På Le Mills hemsida påstår de att body pump är perfekt för detta ändamål. Jag skulle vilja beskriva passet engligt följande: Ett muskeluthållningspass som knappt kommer leda till ökning i styrka hos någon som är lite tränad sen innan. Är du helt nybörjare kommer du se resultat till en början, men muskelutvecklingen kommer inom kort stanna upp.

En annan studie som berättar varför man ska köra riktig styrketräning istället för 100 reps på ett bodypump-pass säger följande:
24 kvinnor tränade benen i 20 veckor 2 ggr i veckan. De körde 4 övningar varje gång, alla övningar gjordes i 3 set med 6-8 repetitioner till failure(tills de inte orkar mer) i varje set.
Resultatet blev att de tappade 2.5% i fett och ökade i muskelmassa. Man mätte omkretsen kring låren på tre olika nivåer både före och efter studien och man fann ingen skillnad.
Alltså har de fått en mer tonad kropp. Inte ökat i omkrets utan tappat fett och fått sjysst form på benen tack vare musklemassan de la på sig. Skippa body pump och träna riktig styrka om ni vill ha resultat.

Det finns massor av forskning som visar att man ska ligga mellan 6-15 repetitioner för att få bäst muskeltillväxt.

Kommentarer
Postat av: Jonna

din blogg är grym challe!

2008-12-27 @ 17:00:10
URL: http://jonnaa.se
Postat av: anna

jag blir verkligen ledsen när du sågar body pump. kände bara hur jag tappade träningsgnistan när du skriver om hur dåligt body pump är....slutar nu att läsa din blogg, trodde inte du va en sådan översittare..

2008-12-27 @ 18:21:15
Postat av: Sophia

Men om du nu är så insatt borde du också veta att människor har en väldigt individuell konstitution och viss träning ger fantastiskt resultat på vissa men inget vidare på en annan. För dig funkar styrketräning för att få fina resultat, för en annan funkar bodypump... Det är ju samma sak med mat. Det finns inte bara en rätt väg att gå, det finns flera. Det gäller bara att hitta sin egen rätta väg. Sen om det är styrketräning, fem kamp eller bodypump, det spelar ingen roll. Så länge man älskar det man gör och mår bra av det själv ska ingen annan komma och vara besserwisser. Det är min åsikt och jag vet att du hatar oliktänkande när det kommer till kost och träning, men men...

2008-12-27 @ 18:40:51
Postat av: glitzy

anna: översittare? det är för att hjälpa er jag skriver det...om ni vill ha synliga bra resultat skippa bodypumpen och kör riktig styrka

sophia: Vi är alla unika och vi svarar alla olika på olika typer av träning men vi håller oss dock inom ett normalspann. Sannolikheten att vissa skulle svara bättre på BodyPump än vanlig gymmträning när det gäller hypertrofi är otroligt liten (dvs det kommer aldrig hända). Intensiteten (% av RM) när det gäller styrketräning är en av de viktigaste variablerna när det gäller styrketräning för hypertrofi och att lägga sig så långt ifrån värden som tagits fram med hjälp av en mängd studier är väldigt dumt.

2008-12-27 @ 18:47:51
URL: http://glitzybloggen.se
Postat av: eviseen

bra inlägg!! Folk (läs tjejer) är alldeles för rädda för lite gymträning!



de behövdes bara ca 2 mån innan ja såg stoora resultat. nu har ja kört rel hårt o 10 mån o vänner förvånas fortf när ja tar av mig kläderna... magen, armarna, axlarna- mkt snyggare!

2008-12-27 @ 18:47:53
Postat av: Therese =)

Kollade några inlägg ner och gud vilka fina tänder du har!! =D. Tack för peppande inlägg. Imorn är det jag som sätter igång med gymmet igen. TUNGT ska det va!! Kram!

2008-12-27 @ 19:16:02
URL: http://thereseinletters.blogspot.com
Postat av: nanna

Det e ju bara kul med lite tips till träningen, var o en avgör ju ändå själv i slutändan vad som känns rätt el fel!

Vet du vad "normalvikten" är till längd i cm? Alltså alla e ju olika men nåt ungefärligt?

<3

2008-12-27 @ 21:33:24
URL: http://metrobloggen.se/missnilsson
Postat av: Sophia

Sv. Nej det kan hända, men det var inte det jag sa heller. Om man tycker att styrketräning är skittråkigt kommer man inte få några fina resultat, sorry, men hälften sitter i hjärnan. Så som sagt, om man faktiskt gillar det man gör är det bra mkt enklare att få bra resultat och framför allt få in kontinuiteten än om man inte gör det. Sen håller jag med om att många tjejer mesar med vikterna både ute i gymmet (jag kör själv tungt ute i gymmet) och på bodypumpen och då är det verkligen svårt att få några resultat alls...

2008-12-27 @ 21:57:44
Postat av: josefine

Jag tycker att det va ett jätte bra och lärorikt inlägg. Det är alltid bra med en tankeställare.

2008-12-27 @ 22:25:42
URL: http://josefinejunibarnet.blogg.se/
Postat av: Joakim

Man är inte besserwisser om man sätter upp referenser till det man skriver, utan lägger upp fakta på bordet som sedan formar resonemanget. Hur kan man tappa träningsgnistan när man får vetenskapliga studier och information kring den träning man utövar. Var glad att andra är intresserade och du får reda på att du kan få samma resultat genom mindre tid på gymet och mindre ansträgning. Irriterande med folk som skall gnälla för man lägger fakta på bordet. Skall du hålla på köra bodypump för det är kul med inte ger resultat, så gör det. Men skulle tro du då inte är vassaste kniven i lådan. Som att spela på stryktipset men man har tagit bort möjligheten till att vinna. Du kan göra ett förbannad bra jobb och få tretton rätt, men kommer ändå inte ge någon utdelning. Träna för det är kul men med minimala resultat och bevisade risker för förslitningsskador, det låter som något jag inte skulle betala för. Högrepetitioner är riktigt bra för muskeltillväxt, det är därför brevbärare som springer i trappor har riktigt stora ben, cyckelbud grova lår. Eller kanske inte!

2008-12-28 @ 12:20:26
Postat av: Eva

Du skriver skippa body pump om man vill ha resultat.

Fel formulerat! Det beror väl snarare på vilket resultat man vill ha.

Många tränar för att få en stark kropp och för att må bättre... allt handlar inte om det yttre och stora muskler.

2008-12-28 @ 14:22:21
Postat av: Sophia

Joakim du borde tagga ned lite, du låter som en aggresiv fjunig 15-åring (men det kanske du är också?)

2008-12-28 @ 17:47:45
Postat av: Joakim

Eva, du menar felaktig påstående? Precis som du skriver man får en starkare kropp av bodyppump, isf helt rätt. bodypump resultat är alltid egal med > 0, men jämför med de flesta andra träningsformer nästan alltid <. Läs det jag skrev, argumenten är mot hypertrofi och tillväxt inte hurvida du tycker det är kul.



Sophia, du var verkligen tvungen ta ut kniven ur lådan och visa hur slö den var, smart.



2008-12-29 @ 01:24:05
Postat av: anna

jag får inte ihop det.. jag ser stort resultat av min body pump.. varför säger ni då att det inte ger något?? fattar inte.. men men

2008-12-29 @ 11:45:36
Postat av: Sara

Intressant :-)

2008-12-29 @ 20:36:56
URL: http://www.sarasdiary.blog.se
Postat av: Joakim

Anna: tror du fått det lite om bakfoten. bodypump ger resultat men dålig resultat mot dom flesta andra träningsformer. Som jag skrev innan "bodypump resultat är alltid egal med > 0, men jämför med de flesta andra träningsformer nästan alltid <. " Förbränningen är mycket låg och hypertrofin så gott som obefintlig. Vill man ändå utförda denna träningsform är det bara köra på.

2008-12-30 @ 12:41:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0