en gång för alla

Många av mina läsare påstår att Sushi är onyttigt. Varför? Jo för att riset innehåller socker. Jaha? Allting handlar om det totala näringsinnehållet. Jag blir less när folk bara slänger ur sig en massa saker när de egentligen inte har en aning om.

Om du äter en 8 bitars sushi får du i dig:
ca 300 kcal
ca 17 g protein
ca 27 g kolhydrater
ca 9 g fett
Nämen det var ju inte alls mycket. PUNKT!


Nu ska vi se vad jag har fått i mig idag. Detta för att många av er vill ha hjälp med maten så jag drar ett exempel nu.
                                                                                                      kcal     protein  kolhydrater  fett
Frukost (2 osötade mackor med light ost utan smör) ca    200      7            38                 1.8
Liten bit smulpaj på jobbet                                                     200      2            20                 15
lunch (1 dl havregrynsgröt med minimjölk & 1 äpple)       360      18          35                 4
1 halv bar
1 banan innan träning                                                              101       1            22                 0.5
8 bitar sushi                                                                                300      17          27                 9
250 g lättkesella m fun ligh                                                       160      30          11                 0.25

totalt                                                                                             1321    75         153              30.55

Rekommenderat genomsnittligt dagsbehov är följande
kcal 2000
protein 75
fett 67
kolhydrater 275

Som ni ser ligger jag en bit under fast jag har unnat mig bröd till frukost och lite paj. Jag har inte räknat så där jättenoga nu utan höftat. Proteinmängden ligger på samma vilket är bra. Helst vill jag att den ska ligga lite högre med tanke på att jag vill behålla mina muskler jag har nu när jag tränar så mycket förbränning.

För att tappa fett måste man äta mindre än vad du gör av med. Men det är fin balans det där för att få ett bra resultat. Man ska aldrig utesluta någonting. Många gör felet att de knappt äter något fett eller knappt några kolhydrater osv. För att bränna fett måste man äta fett annars bränner kroppen dina muskler istället för fettet osv. Se till att ligga lite under på alla 4 så får du ett bra resultat. Jag har ätit för dåligt i dag med tanke på att jag har tränat förbränning, jag brände säkert 300 kalorier där och 1000 kalorier på en dag är lite väl lite. Nu ska jag nog unna mig en isglass haha.

livsmedelsverket kan ni söka på vad maten innehåller. Det är enkel matematik för att uppnå drömvikten. Man behöver inte ens träna. Men nu tycker jag inte det ät snyggt att vara smal och slapp. Smal och fast är bättre. Eller hur?

Kommentarer
Postat av: Dessi

Fast nu håller ju SLV's kostrekommendationer på att omprövas eftersom det inte finns några belägg för den fördelning mellan makronutrienterna som de rekommenderar idag (dvs låg fett och hög kolhydrat).

2008-06-10 @ 21:24:23
URL: http://www.dessi.se
Postat av: Dessi

Här kan man läsa vidare:



ID=750905%2C00.html" rel="nofollow">http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=2-AVID=750905,00.html

2008-06-10 @ 21:26:59
URL: http://www.dessi.se
Postat av: Elin

Jag tror helt & fullt att sushi är BRA mat! herregud kan väl inte va ngt annat :P love it dessutom:) kram

2008-06-10 @ 21:27:39
URL: http://kvistelin.blogg.se/
Postat av: Erica

Tycker att det är bra att du tar upp detta,du är en väldigt bra förebild för oss tjejer,tack för det!Det behövs verkligen!

2008-06-11 @ 09:42:36
Postat av: anna

tack, äntligen någon som skriver det! Sushi är inte onyttigt. Det har blivit ett jävla tjat om det sedan anna skipper sa att varje sushibit var som en sockerbit.Det ends som kanske saknas när man äter sushi är grönsaker och fibrer. Men det är fortfarande det totala kalorimängden som räknas och regelbundenheten.

2008-06-11 @ 10:19:59
Postat av: glitzy

Erica: tack söta du :)

anna: anna skipper är ett skämt. hon är för extrem

2008-06-11 @ 10:23:25
URL: http://glitzy.blogg.se/
Postat av: Joakim

Vem bryr sig om SLV? Dom kan aldrig styra proportionerna mellan makronutrienterna och hur du lever ditt liv. Meningslöst.



Skipper kan inget, men visst funkar det på folk med noll karaktär och inte har självdiciplin att inte stoppa i sig saker. Kroppsbyggare gör tvärtemot vad hon säger och kan står på en scen med kroppsfett på 4%. Det hon kör är gammal form av ketogendiet som kroppsbyggarna uppfann för 15 år sedan och förkastade för 10 år sedan.



2008-06-11 @ 10:31:53
Postat av: Sanna

Alltså har folk fått för sig att sushi innehåller mycket socker för att man blandar socker och risvinäger i riset (då är det inte spec mkt socker per portion, iaf inte om man gör själv, jag vet inte hur det är på restauranger och så) eller beror det på att riset är vitt(vitt ris är ju inte lika med socker, men vissa verkar tro det ändå)? Och ja Anna Skipper är alldeles för extrem, hon skrämmer ju upp folk som inte kan så mycket/något om kost och nutrition.

2008-06-11 @ 11:01:49
Postat av: dr.

Joakim; innan du kastar Skipper på bål så vore det klädsamt med en nykter reflektion över vad det är kroppsbyggare som 'står på en scen med kroppsfett på 4%' drar i sig istället...

-ska jag förstå din fascination över kroppsbyggarna som naiv eller 'drogliberal'(-eller finns det en tredje förklaring)?

2008-06-12 @ 10:01:20
Postat av: glitzy

dr: haha du vet om att man kan bli hård utan preparat? det finns det många bra exempel på. det handlar om hårt arbete och karaktär. sen att många tar hjälp av vissa preparat är skit samma i den här diskussionen. det är upp till var och en hur man gör för att uppnå sina mål även om jag själv aldrig skulle kunna ta något.

att joakim är fascinerad av kroppsbyggare var nog det roligaste jag hört på länge. han påvisar ju bara hur fel ute skipper är. det var ett exempel. koppla av lite

2008-06-12 @ 17:46:41
URL: http://glitzy.blogg.se/
Postat av: Joakim

Svårt vara fascinerad över det man själv är, behöver inte mer tillskott än den mentala, motivation och vara dedikerad för komma ned till 4% (kalipermätning) då jag själv varit nere på just den siffran. Dock inte möjligt som kvinna. Har levt inom kroppskulturen, näringsläran och metabolismen i 15 år. Har hjälp folk inför tävlingar under sista 10 åren, jag vet vad som går och inte. Skipper är knappast nyanserad och hennes metoder är inget jag skulle praktisera. Du har säkert en befogad bild av kroppsbyggare men generaliseringen är onödig.

2008-06-12 @ 20:51:20
URL: http://glitzy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0