Jag är min egen hudterapeut

image2137
Min hy är känslig för förändringar. Så fort jag har mycket att göra eller som nu när jag har bytt jobb och jag har en stor press på mig får jag utslag i hela ansiktet. Det blir inte som riktiga finnar utan mer som små varblåsor om ni förstår vad jag menar? Pannan är alltid värst.

När jag hade pluggat klart och började jobba såg min panna ut som jag vet inte vad. Jag gick då på AHA-behandlingar som gjorde susen. hudterapeuten la på en aha-syra i pannan, det sved som bara den och det "bubblade" upp orenheter till ytan. Men dagen efter var de borta, de hade förvandlats till små skorpor.

Jag har aldrig tid att gå numer + att det blir dyrt om jag ska gå ofta. Jag beställde nu hem en egen flaska på ebay. Så nu jäklar ska de väck så fort det kommer en sån där äcklig ful sak i mitt ansikte.

Aha-behandling, eller kemisk peeling är ett samlingsnamn för en mängd aha-syror av varierande styrka. Samtliga går ut på att föryngra och släta ut huden med hjälp av aha-syror (alfa-hydroxi-syror). Aha-syror är fruktsyror och till fruktsyrorna hör även de svagare betahydroxisyra (salicylsyra) och polyhydroxisyrorna. Detta är en bonus för mig då jag vill ha bort "finnarna" i ansiktet i första hand. Man får inte sola på ett par dagar efter att man har använt det. Men på sommaren behöver jag det inte än då för då är man ledig och stressfri + att solen gör min hud bättre.

Är du en utbildad hudterapeut kan du väl ge mig tips så jag inte gör fel här hemma när flaskan väl har kommit?


Kommentarer
Postat av: Nickie

Men gud, det låter för bra för att vara sant ju... Får jag lov å fråga var den kostade inkl. frakt?

2008-03-09 @ 12:11:34
URL: http://nickie.tjejsajten.se/
Postat av: Lena

Hallo! Här kommer något att tänka på..

Sola på några dagar skriver du? Vad jag har hört så ska du inte sola på ca 2 månader, du kan rejäla få pigment fläckar..
AHA behandlingar får aldrig kombineras med sol, jag har gjort det tyvärr...
Jag tror heller inte att det är bra att behandla huden med starka preparat, utan bra kunskap! Du får en tunnare hud där du behandlar och på sikt så får du rynkor och pigment fläckar...
Ta det försiktig & hoppas du får bra resultalt!

Mvh En som går till salong...

2008-03-09 @ 16:30:12
Postat av: glitzy

lena; min hudterapeut säger att man inte ska sola på ca 2 dagar efter en ahabehandling. jag kommer inte använda det oftare än på salong utan en gång i månaden och sedan punktbehandla under tiden. jag hoppas verkligen det fungerat

2008-03-09 @ 20:06:24
URL: http://glitzy.blogg.se
Postat av: glitzy

nickie: ca 600 kr.

2008-03-09 @ 20:08:23
URL: http://glitzy.blogg.se
Postat av: Julia

läser själv till hudterapeut, du ska inte sola på 2-3 månader efter en kur. huden blir tunnare och känsligare. precis som någon redan skrivit så kan du få rejäla pigmentfläckar.

2008-03-11 @ 20:04:28
URL: http://juliakrischel.blogg.se
Postat av: glitzy

julia: säger du det så :) men hur ofta får man använda det här medlet? man tvättar sig med rengöring och sedan har man på det där? hur länge? efter så tvättar
man bort och sedan på med ansiktsvatten och kräm?

2008-03-11 @ 21:12:41
URL: http://glitzy.blogg.se
Postat av: Ellen

Det är olika med syror.. Jag skulle aldrig rekommendera att göra det hemma men om du nu gör det så kolla upp styrkan.. Jag jobbade med ca 30% syra och det ska inte ligga på många min alls.. beror på hudtyp.. kör syran en gång i veckan.. inte mer!!! och inte mer en ca 6 veckor.. denna kur kan man göra ungefär 1 gång om året. Men ta reda på så mkt du kan om syran sen kanske du kan gå in på en salong och fråga vad de har för procent på sin syra och använda dig av deras tips..

2008-03-12 @ 14:20:28
Postat av: Maja

Ja använder ahasyra men d är en från tradera. Den ska ligga på 4-6 min. sen har man på en neautalisering, hettar till riktigt mkt då men går snabbt över. Huden har börjar flagna lite nu ef två gånger...blir spännande å se hur d blir!

2008-03-12 @ 16:14:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0